רקע
רכישת זיכיון מרשת מזכה היא לרוב עסקה גדולה ומשמעותית, שיכולה להיות מעולה אך גם הפסדית.
ליווי בעלי רשתות זכיינות ואנשי עסקים במכירת וברכישת זיכיונות היא זכות גדולה מבחינתי.
החלטתי הפעם לפרוש בפניכם 10 טיפים למי ששוקל רכישת זיכיון:
1. ה"למה" (Y) שלכם –
רכישת זיכיון היא עסקה כלכלית ומטרתה להגדיל את ההון שלכם. למה דווקא לרכוש את הזיכיון הזה?
חשוב שתהיו מחוברים למותג של הרשת, למוצר או לשירות. בעלי רשתות שאירחתי אצלי בתוכנית הרדיו "הזכייניסטים" דיברו על כך שהם מחפשים יזמים / בעלי עסקים שנלהבים להיות זכיינים ברשת הספציפית שלהם, שמתחברים באופן מיוחד לתחום.
2. כדאיות כלכלית –
העסקה חייבת להיות כדאית כלכלית. דרשו מהרשת לראות תוכנית עסקית, מבוססת על מודל המעיד על הוכחת הקונספט, בררו מה הצפי להחזר ההשקעה והכינו לעצמכם תוכנית עסקית מחמירה, סבירה ואופטימית. החזר השקעה של כשנתיים הוא סביר. דבר נוסף וחשוב ביותר – דברו עם זכיינים קיימים, הבינו מהם נתוני האמת בסניפים, בקשו מידע שיכול להאיר על התאמת התוכנית העסקית למציאות.
3. זמן –
מעבר לעניין הכלכלי נדרשת השקעה רבה של זמן. סניף ברשת מזכה זה לא "שגר ושכח". מרבית בעלי הרשתות שפגשתי מחפשים זכיינים שבאים לעבוד בסניף. האמת? אני לא מכיר עסק שפועל בצורה טובה מבלי שהבעלים נוכח בו. קחו זאת בחשבון.
4. שותפות – [ראו גם במאמר נפרד]
רבים מעדיפים לרכוש זיכיון בשותפות על מנת לפזר סיכונים ולחלוק בנטל תפעול העסק וניהולו. בחרו את השותף בקפידה, וודאו שיש לכם חיבור אמיתי לשותף. חתמו על הסכם שותפים אפקטיבי – הגדירו מה תהיה חלוקת התפקידים ביניכם, פרטו בצורה מעמיקה כיצד נכנסים השותפים לעסק (מה הנדוניה שכל אחד מביא) ואולי החשוב מכל – מה יהיה מנגנון ההפרדות כשיגיע הרגע?
5. מאזן הכוחות –
בהתקשרות בין רשת מזכה וזכיין לעולם לא יהיה איזון מושלם. זה ברור שהרשת חזקה יותר. לכן במו"מ לקראת כריתת חוזה זיכיון חשוב להיוועץ בעו"ד מנוסה בתחום הזכיינות, שידאג לאינטרסים שלכם ויאזן את מערך הכוחות, שיסביר לכם את החשיפות והמשמעויות וביחד תגיעו להסכם שנוטה פחות לטובת הרשת.
6. סימני מסחר –
רכישת זיכיון כוללת זכות להשתמש בסימני המסחר של הרשת (כמו הלוגו והשם למשל). אם הרשת לא דאגה לרישום סימני המסחר, עלולה להתעורר בעיה שעשויה לפגוע בכם כלכלית. באחת מהרשתות המזכות בחו"ל שמכרה מאות זיכיונות, התעורר יום אחד אזרח "תמים" שטען שהשם של הרשת שייך לו. הרשת לא בדקה שאין מישהו שמשתמש בשם זה לפני שעשתה בו שימוש, טעות שעלתה לה עשרות מיליוני דולרים. מומלץ לבדוק שסימני המסחר אכן בבעלות הרשת לפני רכישת הזיכיון.
7. יועצים –
אנשי מקצוע איכותיים יוכלו לתת לכם תמיכה (הנדרשת) בתהליך רכישת הזיכיון. החל מיועצים עסקיים וכלכליים, דרך עורך דין מנוסה בתחום הזכיינות, מומחים במימון, מעצבי פנים, יועצי רישוי עסקים, יועצי שיווק, יועצים קולינאריים ועוד. לעניות דעתי, יועצים איכותיים זו ההשקעה הכי טובה שיכולה להיות לכם למען עתיד העסק שלכם! אל תחסכו. פנו ליועצים שמתמחים בתחום הזכיינות.
8. לוקיישן לוקיישן לוקיישן –
ידוע שמיקום העסק עשוי להשפיע על ההכנסות. לכן, היו מעורבים בבחירת המיקום. עשו בירור מקיף לגבי המתחרים וההצלחה הכללית של עסקים באזור המיועד. בדקו לאיזו אוכלוסייה העסק פונה ומה גודלה, מהו כוח הקנייה שלה ואופי סל המוצרים הנרכש.
לעיתים הרשת בוחרת לוקיישן עוד לפני מכירת הזיכיון, לא בטוח שזה בהכרח הלוקיישן הטוב ביותר עבורכם. ועוד דבר, אתם צריכים להגיע לסניף כל יום ולשהות בו במרבית שעות וימי השבוע – אנרגיה וחיבור לעסק חשובים לא פחות מיתר הדברים.
9. טריטוריה –
טרם חתימה על הסכם זיכיון, בררו עם הרשת מהו טווח הטריטוריה שהרשת מאפשרת לכם לפעול בה בבלעדיות. כלומר, באיזה שטח הרשת מתחייבת לא להקים סניף נוסף.
גודל הטריטוריה עשוי להשפיע על רמת ההכנסה של העסק.
בנוסף, בדקו מה לגבי שירות משלוחים בטריטוריה – על ידי מי מופעל? מאיזה סניף משולחת הסחורה? מי מקבל את ההזמנות (הסניף או מרכז הזמנות רשתי)? כיצד הסניף מתוגמל עבור משלוחים?
10. חוזה השכירות –
יש לברר מי יחתום על חוזה השכירות מול בעלי הנכס, האם זה אתם (הזכיין) או הרשת? הסכם הזיכיון מתייחס גם לעניינים הנוגעים לשכירות, לשוכר, לאחריות, לביטוח הסניף וכו'. הקפידו לנסח אותם בצורה ברורה והרמטית.
בנוסף, חשוב שהסכם הזיכיון יתייחס למצבים חריגים כמו רצון או כורח להעביר את מיקום הסניף – כיצד זה משפיע על הסכם הזיכיון, מה קורה בתקופת הביניים, מי נושא בעלויות ההעברה וכו'.
לסיכום,
רכישת זיכיון וניהול סניף של רשת מזכה יכולים להיות אתגר מדהים גם מבחינה אישית וגם מבחינה כלכלית,
אתם גם עשויים לראות לא מעט כסף מההחלטה לפעול כזכיינים, אבל כמו בכל דבר זוהי אינה הצלחה מובטחת, נדרשים בתהליך הזה הכנה, השקעה, תחקור ושיפור.
* מאמר זה נכתב על ידי עורך דין אדיר זאבי, עמית בכיר בקבוצה העסקית ומומחה במשפט עסקי מסחרי בדגש על שותפויות עסקיות וזכיינות. ניתן לפנות אליו בצור קשר כאן.
* אדיר זאבי, משרד עורכי דין, מעניק ייעוץ בדיני זכיינות הן בהקמת, ליווי וייצוג רשתות מזכות והן בייצוג זכיינים. והינו אחד מעורכי הדין המאושרים ליעוץ במסגרת ואוצ'רים של מנהל הפרישה בצה"ל
* עורך דין אדיר זאבי מגיש את תכנית הרדיו האינטרנטי "הזכייניסטים – מחברים עסקים לזכיינות", שבה מתארחים שחקנים משמעותיים בעולם הזכיינות: בעלי רשתות מזכות, יזמים, אורחים מחו"ל בתחום הזכיינות, נותני שירותים בתחום וכדומה. ניתן למצוא את התוכנית בערוץ היוטיוב ובערוצי הפודקאסט (ספוטיפיי, גוגל ואפל) – "הזכייניסטים – מחברים עסקים לזכיינות".
* עורך דין אדיר זאבי מרצה בנושאים: דיני הזכיינות, מיזוגים ורכישות, אחריות דירקטורים, הקמה וייזום של עסקים ועוד בפורומים שונים, כדוגמת: קורסי מנהלי כספים, קורסי הכשרת דירקטורים, מרצה אורח באקדמיה, פורומים עסקיים וכן לשכת עורכי הדין.
* מאמר זה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת פעולות מסוימות או להימנעות מהן. ההמלצה היא לקבל ייעוץ משפטי ממוקד ואישי המתאים לנסיבות העניין.
* כל הזכויות שמורות לעורך דין אדיר זאבי.