10 הדיברות ביחס לשותפות עסקית

רקע  
במשרד שבבעלותי אני פוגש לקוחות שהחליטו שלא לשים את כל הביצים בסל אחד ומעוניינים לחבור לשותף בעסק הקיים או לטובת הקמת עסק חדש.

חלק מהסיבות לצירוף שותף לעסק קיים או לפתיחת עסק חדש עם שותף נעוצות ברצון של בעלי עסקים רבים לפזר סיכונים, לחלוק בנטל תפעול העסק וניהולו, לצמצם עלויות, לשלב ידע / יתרון של אחרים ואף לפנות זמן לעסוק בדברים נוספים.

אני מוצא לנכון להסב את תשומת לבכם/ן לנקודות חשובות מאוד בטרם "מתחתנים" עם שותף/ה בעסק.

ראשית, לא זזים בלי הסכם שותפים מסודר. הסכם כזה, הוא ההשקעה הכי כדאית והכי זולה שאפשר להציע ליזמים המקימים עסק במשותף או לבעלי עסק קיים המכניסים שותף/ה לעסק.

ומדוע? ובכן, שותפות עסקית היא מערכת יחסים. הסכם שותפים מסדיר את מערכת היחסים העסקית.

כולנו מכירים ומכירות סוגים שונים של מערכות יחסים עם בני / בנות זוג, עם ילדים, עם הורים וחלקנו גם יודעים מהי מערכת יחסים עם שותפים.

כיאה למערכות יחסים, תיאום הציפיות בין הצדדים חשוב ליצירת התמונה המשותפת, שכן כמו בחיים, גם בעסקים – לא פעם אנשים רואים את המציאות אחרת.

הסכם שותפים ובעיקר הדרך שנעשית כאשר מנסחים אותו נותן את המענה – הוא מייצר תיאום ציפיות ומצייר את התמונה המשותפת. דרך הניסוח עולות שאלות, תהיות, מחשבות, ציפיות…

הדברים צפים ומייצרים דיאלוג – דבר שהוא קריטי להצלחה בחיים, בטח בחיים העסקיים.

אז נכון, החיים יותר חזקים… ואי אפשר לחשוב על הכל, אבל בכל זאת… זה חשוב וכדאי.

במאמר זה אפרוט כמה נקודות שחשוב לקחת בחשבון ביחס לשותפות עסקית.

חילקתי את הנקודות הנ"ל למה שאני קורא לו "השילוש הקדוש בשותפות עסקית":

איך מתחילים | איך מתנהלים | איך נפרדים

איך מתחילים

  1. מי אני ומי אתה – רצוי שיהיה חיבור טבעי וטוב בין השותפים. חשוב שהתקשורת תהיה טובה ופתוחה. זה ששירתת עם חבר 20 שנים באותה יחידה לא אומר שהוא השותף הכי מתאים בשבילך. שווה לשאול את עצמך אם השותף מספק לך ערך מוסף אמיתי, לדוגמא, יש לשותף מומחיות מקצועית רלוונטית לשותפות, שלי אין אותה.
  1. מטרות – כל אחד מהשותפים בא מהעולם האישי שלו. כל אחד והמטרות שלו ביצירת השותפות. אחד בא "לעשות" מלא כסף, השני רוצה פשוט לעבוד ולהתפרנס, אחר בכלל רוצה ליצור מקום עבודה לעצמו ואולי גם לבני משפחתו. זה בסדר שמטרות השותפים שונות, אבל חשוב שכל השותפים יהיו מודעים למטרות של השותפים האחרים ויתרה מכך, חשובה מכל היא המטרה שלשמה השותפים חוברים זה לזה. השותפים צריכים לוודא שהמטרות האישיות שלהם מאפשרות את המטרה המרכזית שלשמה החליטו להתחבר. אם מטרת השותפות לא מעוצבת כהלכה, זה זמן לעצור ולהגדיר אותה מחדש ובמקרים שזה לא מצליח, זו נקודה משמעותית לשים לב אליה.
  1. כסף כסף כסף –  חשוב להגדיר מראש כמה כסף כל אחד משקיע בעסק, כיצד תירשם ההשקעה בעסק (השקעה או הלוואה), למה ישמשו הכספים (רמז – נדרש לבנות תקציב, שהוא חלק מהתוכנית העסקית) ומה הצפי להחזר ההשקעה.

בהמשך תישאלנה שאלות כדוגמת; מי מנהל את הכספים ומהם גבולות הגזרה שלו לקבלת החלטות פיננסיות?

  1. יישות משפטית –ההמלצה לרוב תהיה להקים ישות משפטית לשותפים: שותפות תחת עוסק או שותפות (רשומה או לא) או חברה בע"מ. ישנם פעמים ששותפים, מסיבות שונות, מפעילים את העסק תחת העוסק של אחד מהם. הדבר יכול להיות בעייתי בהמשך, מומלץ להימנע.

לכל אחת מהאפשרויות שציינתי לעיל יש היבטים משפטיים והיבטים מיסויים שכדאי לבדוק מול עורך דין (שמתמחה בתחום) ורואה חשבון.

  1. אופי העסק –אופי העסק מתחבר עם הגדרת המטרות ובחירת השותפים. הוא קשור כמובן גם בתוכנית העסקית של העסק.

אופי העסק יכתיב במידה משמעותית את ההתנהלות היומיומית שתידרש מכל אחד מהשותפים, דבר שיש לבחון אם עומד בקנה אחד עם המטרות האישיות של כל שותף.

שווה לשאול את עצמכם: האם אופי העסק מתאים לכל השותפים? מהן שעות הפעילות הנדרשות? האם זהו עסק עם הרבה עובדים? האם נדרש ניהול מלאי? כמה ספקים יש לעסק? ועוד…

איך מתנהלים

  1. חלוקת תפקידים ואחריות השותפים –

חשוב מאוד להגדיר מראש את חלוקת התפקידים, מידת האחריות ורמת המעורבות של כל אחד מהשותפים. כמו כן, מה היקף המשרה שמצופה מכל אחד? חוסר תיאום לגבי הנושאים הללו מהווה את אחד הגורמים העיקריים לקשיים שמתעוררים בין שותפים. מהלך טבעי שקורה בין שותפים שלא עורכים חלוקת תפקידים מראש הוא שכל אחד מהם עושה מה שהוא טוב בו או מה שנוח לו, ולא בהכרח מה שצריך לעשות כדי לקדם את השותפות. דבר נוסף חשוב, ככל שתטיבו להגדיר את התפקידים של כל אחד ומהם המדדים להצלחה בכל תפקיד, כך תוכלו לבנות נהלי עבודה מסודרים ולהבין באיזו חוליה בשרשרת אתם חלשים ושם לפעול לתיקון, ובכך לטייב ולייעל את התהליכים. זוהי פעולה שעשויה לחסוך ואף לייצר הרבה כסף.

  1. מיקום העסק –מיקום העסק עשוי להשפיע על אופי העסק ועל אופי ההתנהלות בתוך השותפות. אל תקלו ראש בעניין הזה.

בחנו איך מיקום העסק משפיע  – אופי הלקוחות, שעות הפעילות הצפויות, המוצרים שיימכרו, מהו כוח הקנייה בטריטוריה וכדומה.

בנוסף, המרחק הפיזי של העסק ממקום המגורים של כל אחד מהשותפים יכול להשפיע על מידת המעורבות של השותף בהתנהלות השותפת של העסק. היו ערים לכך.

איך נפרדים

פרידה, סוף מעשה במחשבה תחילה –

זוהי אולי אחת הנקודות החשובות ביותר. בתחילת הדרך רואים את הדברים בצבע ורוד… רוצים שזה יצליח, רוצים שזה יעבוד (ממש כמו בזוגיות). דווקא בזמן הזה חשוב לשים את הדברים על השולחן, להביא את הסוגיות הקשות וללבן אותן.

כי כאשר נפרדים, לעתים התקשורת כבר לא טובה כבעבר, הכעס והמרמור צפים ותופסים מקום, היכולת לוותר הולכת ונעשית קשה והאגו (אוי, האגו) שלא נדע. בטח ובטח שמעורב גם כסף בסיפור.

אחד מהחלקים שאני משקיע בהם הכי הרבה בהסכם שותפים הוא הפרק של הפרידה, מתוך הבנה שאם מגדירים מראש כיצד נפרדים יש סיכוי גבוה שהפרידה תעבור חלק.

פרידה חלקה תאפשר המשכיות לעסק, לשותפים, עשויה לחסוך זמן וכסף, אנרגיות ומשאבים וכמובן תייתר את הצורך בהליכים משפטיים ארוכים וסבוכים.

  1. ירושה והורשה – עוד נקודה משפטית שרוב האנשים מעדיפים שלא להתעסק איתה – מה קורה אם בתקופת השותפות אחד השותפים, חס וחלילה, הולך לעולמו?

האם מתאים שהיורשים של השותף שלכם (נגיד, אישתו וילדיו) יכנסו כשותפים לעסק?

ישנם מספר פתרונות משפטיים שיש לנסח אותם באופן ברור בהסכם השותפים. שווה לשקול גם עריכת ביטוח מתאים לסיטואציה.

  1. אובדן כושר עבודה (נבצרות)  בהמשך לנקודה הקודמת, כדאי להיערך מראש למצב שבו, מסיבה רפואית או אחרת, אחד השותפים לא יכול לתפקד. למשל, כיצד יתקבלו החלטות בהיעדרו של השותף ואיזה סוג החלטות ניתן יהיה לקבל בהיעדרו? מתי ההיעדרות (הנבצרות) תהפוך להיות קבועה ומתי היא רק זמנית. ועוד שאלות חשובות שיש לשים עליהן דגש.

סיכום

חשוב לחתום על הסכם שותפים אשר משקף את כל הנקודות שסיכמתם עליהן.

חשוב להיעזר בעורך דין מנוסה שידע לשאול את השאלות הנכונות, לצפות תרחישים, להציף מקרים ותגובות ולנסח באופן מדויק את ההסכמות על מנת למזער מחלוקות בעתיד.

* מאמר זה נכתב על ידי עורך דין אדיר זאבי, עמית בכיר בקבוצה העסקית ומומחה במשפט עסקי מסחרי בדגש על שותפויות עסקיות וזכיינות. ניתן לפנות אליו בצור קשר כאן.  ע"ד אדיר הינו אחד מעורכי הדין בקבוצה העסקית בהם ניתן להעזר בוואוצ'ר מנהל הפרישה בצה"ל בתחום העסקי.

* עורך דין אדיר זאבי מגיש את תכנית הרדיו האינטרנטי "הזכייניסטים – מחברים עסקים לזכיינות", שבה מתארחים שחקנים משמעותיים בעולם הזכיינות: בעלי רשתות מזכות, יזמים, אורחים מחו"ל בתחום הזכיינות, נותני שירותים בתחום וכדומה. ניתן למצוא את התוכנית בערוץ היוטיוב ובערוצי הפודקאסט (ספוטיפיי, גוגל ואפל) – "הזכייניסטים – מחברים עסקים לזכיינות".

* עורך דין אדיר זאבי מרצה בנושאים: דיני הזכיינות, מיזוגים ורכישות, אחריות דירקטורים, הקמה וייזום של עסקים ועוד בפורומים שונים, כדוגמת: קורסי מנהלי כספים, קורסי הכשרת דירקטורים, מרצה אורח באקדמיה, פורומים עסקיים וכן לשכת עורכי הדין.

* מאמר זה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת פעולות מסוימות או להימנעות מהן. ההמלצה היא לקבל ייעוץ משפטי ממוקד ואישי המתאים לנסיבות העניין.

* כל הזכויות שמורות לעורך דין אדיר זאבי.

Facebook
Twitter
LinkedIn

פוסטים נוספים

דפוס חשיבה
משפטי

מקדמות מס הכנסה- דפוס חשיבה

אחד הכלים המשמעותיים עליהם אנו מדברים בקורס "יזמות וחשיבה עסקית" הינו צמד המילים דפוס חשיבה.הפעם "זום אין" על מקדמות המס.הגישה של מרבית האנשים תהא ובצדק

קרא עוד »
אעצ 2
כל הקטגוריות

אזרח עובד צה"ל כאפיק תעסוקתי

אזרח עובד צה"ל כאפיק תעסוקתי רקע מזה 13 שנה מידי חמישי מתקיים יום הכוונה לפורשים (צעירים כותיקים!!)המפגשים ללא עלות ובאהבה במשרדינו במתחם הבורסה ברמת גן.אורכו

קרא עוד »
בודק...