יזמות חברתית מהי?

לאחר 3 שנים של פעילות החברה (שלי ושל שותפיי) בתחום היזמות החברתית-חינוכית, ראיתי לנכון לאפשר הצצה לעולם זה לכולכם.
3 שנים של הכרת צרכים שונים שאינם זוכים למענה, אם בקרב חולים, בעלי מוגבלויות ואוכלוסיות חלשות אך גם בקרב מחוננים, הגנת הסביבה ועוד. זכיתי להכיר אנשים טובים שפועלים למתן מענה לצרכים הללו.
מוסדות מדינה וגופים מוניציפאליים, ארגונים, אנשים פרטיים ואפילו צה"ל.

יזמות חברתית יכולה להתקיים למטרות רווח ושלא למטרות רווח. אין פסול בקיום יזמות חברתית למטרות רווח. ניתן לשפר את איכות חייהם של אנשים ואף להרוויח כסף תמורת העבודה. כפורשי צה"ל וכוחות הביטחון לעיתים אנו מרגישים שלא בנוח להרוויח כסף כעצמאיים.
קשה לנו "להוציא" כסף מאנשים. אז חברים שימו לב: "אפשר ומותר להרוויח כסף וביושר"!

חישבו אחרת, חישבו על האפשרות להרוויח כסף תוך כדי שאתם מסייעים לזולת.

תחום היזמות החברתית שופע משאבים וכסף, אשר מחכים ליזמים עם אחריות ויושרה שינהלו אותו. מקורותיו: משרדי הממשלה, עמותות, תורמים. אך זה אינו מסתכם בכך. ישנן אפשרויות מימון נוספות.
חשוב לזכור, שהלקוחות משלמים גם כך כסף מדי יום עבור שירותים שונים. שוו בנפשכם, שבאותו התשלום, אתם תתנו להם מוצר טוב יותר? תמורה טובה יותר?

מגוון התחומים בהם עוסקת יזמות חברתית הוא עצום. לרוב, הפועלים בתחום, מתחברים לנושא קרוב לליבם, בו פגשו במהלך חייהם ובסביבתם. אך אם את או אתה מעוניינים לאתר רעיון, הם שם למכביר. תחום הרווחה, החינוך, הגנת הסביבה ועוד.

לעיתים, נושאים הנראים לנו כמטופלים, אינם כאלה. לעיתים אינם מטופלים כראוי. האם קיים מענה מלא למשפחות עם ילדים מהספקטרום האוטיסטי? האם המחוננים מקבלים רצף של מענה מן היסודי ועד התיכון? האם בעלי מוגבלויות משתלבים בשוק העבודה?
האם נוער בסיכון ממשפחות מעוטות יכולת מקבל שיעורים לחיים אשר יקלו על השתלבותו? בדקו בעצמכם. אגב, האם המענים הקיימים, נגישים ומקיפים את כל האוכלוסייה הנזקקת להם? בדקו גם זאת. רשימת הצרכים ארוכה מאוד.

בראייתנו, המבחן של חברה אנושית, הוא, התייחסותה לקצוות שבה. ואין השרשרת החזקה ביותר, חזקה מן החוליה החלשה ביותר שלה.

אז כיצד מתחילים?

ראשית תהליך היזמות, הנו לאתר צורך. ניתן למצוא אותו בשיח עם גורמי הרווחה והחינוך המקומיים, או בניצול רשתות קשרי העבודה (נטוורקינג). ניתן להיחשף לצרכים בכתבות הטלוויזיה ובעיתונות לסוגיה.

הרעיון המוביל הוא: איך אני יוצר מענה לצורך שזיהיתי, או לחילופין, איך אני משפר מענה קיים.

שלב שני בתהליך היזמות החברתית הוא בחינת הפוטנציאל. איתור נתונים אינו פשוט בתחומים אלו אך קיים. או במוסדות הממשלה, או בעמותות, או בעוסקים בתחום. גם כאן רשת קשרי העבודה יכולה לסייע רבות.

ככלל, היזמות החברתית בנויה מהותית על קשרי עבודה וניצול הכרויות, יותר מאשר היזמות העסקית. הלא פורמלי בתחום זה רב יותר מזה אשר ביזמות העסקית.

שלב שלישי הוא בניית התכנית העסקית. סעיפיה זהים לאלו של התכנית הרגילה עם התאמות נדרשות כמובן בדגש על תחום המימון של המיזם.

מילה חשובה על כתיבת תכנית עסקית.
ברשותכם, אני מחזיר אתכם לרגע, ב"מנהרת הזמן", לימים בהם כתבתם תיק תרגיל או אף תיק טיול ביחידה. הכתיבה על פי פורמט קיים מאלצת אותנו לחשוב על כל סעיף, לא לפספס דבר, ומעצם הכתיבה אנו נחשפים לפערים בתכניתנו ובמקביל מטמיעים אותה בזיכרון.
כך גם התכנית העסקית. כתיבתה על פי סעיפים נדרשים תחייב אותנו לגעת בכל הנקודות. להלן הנושאים המחייבים התייחסות בתכנית:

# תיאור מפורט של הצורך (חיתוך מדויק של הצורך/ האוכלוסייה)
# פירוט הפוטנציאל
# מהו המוצר
# שיטת עבודה/ ארגון (במידה וקיים)
# מיהם בעלי האינטרסים בעד ונגד וכיצד ניתן לחברם למיזם (מו"מ, WIN-WIN, תמורה)
# מודל כלכלי (עלויות, תמחור, מקורות, רווחים) ותכנית מימון
# ניהול סיכונים

הקמת מיזם ככלל, כך גם מיזם חברתי, דורשת השקעה כספית מסוימת: נסיעות, פגישות, משרדים לפי הצורך, אנשי מקצוע כרו"ח ועו"ד ועוד. יש לחשב את ההוצאות הצפויות ולהיערך בהתאם.

המיזם כולו מצריך מקורות כספיים. אלו יכולים להימצא במשרדי הממשלה השונים – שם לעיתים ישנו תקציב מסומן לתכניות שאינו בשימוש כל השנה, מכרזים יזומים של משרדי הממשלה, עמותות, תורמים ואצל הלקוחות עצמם.
אתם צריכים לדעת כיצד לאתר מקורות אלה או כיצד להתחבר אליהם.

הדרך לעשות זאת, כמו כל מיזם, מחייבת להיערך להצגה מרשימה וממוקדת: הצגה קצרה, הצגה כתובה של המיזם, לעיתים מצגת פאואר-פוינט או דומה, טבלאות המודל הכלכלי וכולי; הכול בהתאם לצורך.

נורת אזהרה חשובה!
ביזמות חברתית ישנם היבטים אתיים אשר אינם קיימים ביזמות עסקית רגילה. בין השאר, תחום היזמות החברתית הוא רגיש. ראשית, מדובר באנשים. שנית, מעורבים בו גורמים רבים עם רצון ואגו.
בחוסר תשומת לב אתם יכולים למצוא עצמכם "דורכים" על גופים חברתיים אחרים. חשוב להימנע ממצב כזה.
הצלחה בתחום היזמות החברתית בנויה רבות על שיתופי פעולה בין אנשים וגופים העוסקים התחום.

לסיכום,
זמות חברתית מאפשרת לנו להרוויח כסף בעודנו תורמים לחברה ולביטחון הלאומי. תהליך הקמת המיזם הינו, ברובו, כהקמת מיזם עסקי אך דורש התאמות מסוימות. הייחוד בהקמת מיזם חברתי הוא פתרון המודל הכלכלי ו/או מציאת מקורות תקציביים.
כדי להצליח במיזם חברתי, הן בהקמה והן לאורך זמן, יש לנהל היטב את רשת קשרי העבודה, שהיא ללא ספק, הכלי העיקרי בהקמת מיזם חברתי וניהולו האפקטיבי.

זכרו! הצלחה בתחום היזמות החברתית בנויה רבות על מידת שיתוף הפעולה בין אנשים וגופים העוסקים בתחום.

אני לרשותכם בכל שאלה/בקשה כדי שתצליחו לתרום לחברה תוך ניהול עסק משגשג לאורך זמן.

מחבר המאמר:
רן מאיר, יליד 1968, תושב שוהם, סמנכ"ל שותף בחברת ויי.אם.איי אלמוג גלובל בע"מ העוסקת ביזמות רב-תחומית בארץ ובעולם, במסגרתה פועלת החטיבה החברתית-חינוכית מזה 3 שנים.
חטיבה זו עוסקת במספר מיזמים ותכניות חברתיות-חינוכיות ואף הקימה ומפעילה חממה ליזמות חברתית, המסייעת ליזמים בתחילת דרכם, באמצעות ליווי ייעודי מקצועי, יצירת קשרי עבודה ושלל שירותים נוספים. נשמח לראותכם אצלנו.

ניתן לפנות אליי בכל שאלה –צור קשר ! 

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn

פוסטים נוספים

בלוג

עוסק "פטור מורשה"

רקעאם אתם או בני הזוג נותנים שרותים לאנשים פרטיים/ עמותות/ מגזר ציבורי שאינם מזדכים על מע"מ.וגם אינכם נכללים בין מי שחייבים להיות מורשה (עו"ד/רו"ח/מוהל וכאלה..)

קרא עוד »
×