כיצד לקדם רעיון – אשנב לחשיבה

ישראל מדינה מגה יזמית חדשנית..חדשות לבקרים צצים רעיונות רבים והשאלה החשובה היא איזה רעיון ישרוד ?
יש שייקחו כערך קיצון בקידום רעיון את אתר "יד 2" שבהשקעה של עשרות מיליוני שקלים הפך "בין לילה" לאתר מוביל ורווחי ולשיחת היום (לא בדיוק "בין לילה" – אבל בערך)
ומעבר השני נוכל לתת כדוגמא את "יזמי המגירות" עם הרעיונות המבריקים שלא יראו אור לעולם.

הנה בוקר אחד קיבלת אומץ ומשכת מהמגירה רעיון אחד מיני רבים שתרצה "להעלות לאוויר".
רגע לפני שתעלה לאוויר אני מזמין אותך לקרוא הבית הראשון בשירו של אלתרמן כדי ל"אתחל" את המערכות שלך לשלל התגובות שתפגוש :
"יש אדם רואה הכל באור ורוד ורוד
זה לא טוב אומרים כולם אפילו רע מאוד
יש אדם רואה הכל באפלה קודרת
זו אותה המחלה רק בצורה אחרת …"

לכן החשוב בעיני הוא רק מה שאתה תהא מסוגל לראות בחזון האישי שלך , את המקום אליו תרצה לקדם את הרעיון שלך 3-5 שנים מהיום.

מאיפה מתחילים ?
נעשה את זה פשוט – מהכי קרוב שאפשר !!!
חשוב רגע על המיזם האחרון שקידמת בשרות הצבאי / ביטחוני שלך ?
מי הגה אותו ? (את/ה)
מי קידם אותו ? (את/ה)
מי השיג עבורו תקציב ? (את/ה)
מי שיווק אותו למפקדים (משקיעים), לעמיתים (שותפים /ספקים),לפקודים שלו (עובדים ולקוחות)
עוד מאמץ קטן : נסה להיזכר גם איך עיגנת אותו כחזון /יעד ברור ונהיר למדידה והשגה.

עכשיו תחשוב על רעיון נוסף שקידמת..

מה שתמצא בשני המיזמים שקידמת זה מאפיינים דומים (שיטות שיווק, תחומי תוצאה ,עקרונות פעולה וסביבת פעילות..)
אבל באותה מידה- בכל אחד מהם תוכל לזהות כלים יצירתיים / מקדמים אחרים, מודל שותפות אחר, מול קהלי יעד שונים וכדומה.

במילים אחרות –
כנראה אין דוגמטיות / חד משמעית כיצד לקדם רעיון מ" א- ת"
והפתרון טמון בלמידה והבנה של ארגזי כלים רבים ומעולמות תוכן שונים ובניסיון לייצר "קשרים חדשים בין המשתנים והכלים".

עכשיו התמונה מתבהרת מעט.. ?

חזון
אם "חזון" נשמע לך גרנדיוזי השתמש במונח אחר כל עוד יתאר יעד שכאשר תגיע אליו תרגיש סיפוק והגשמה ושגם (בין היתר…) יספק לך הצלחה עסקית ושגשוג כלכלי .
החזון ישמש כ"מצפן" שיאפשר לך כיזם לבדוק כל הזמן היכן אתה נמצא יחסית למה שהגדרת כ"שיא ההצלחה"
ולשאול את עצמך באופן שיטתי על כל פעולה את השאלה הבאה "כיצד פעולה זו משרתת את קידום החזון שלי" ?
בין אם זו הינה פעולה מקדמת כלכלית (רווח / גיוס הון) ובין אם הינה תדמיתית כמו תחרות יוקרתית של מיזמים
שהזוכה יקבל בה מלגה ופרסום שיכול להפוך אותו בין לילה לסיפור הצלחה מסחרר.

ניהול משאבים
על מנת להשיג את החזון עליך לבצע "ספירת מלאי" של המשאבים שלרשותך בין אם הינך לבד או הינך חבר בקבוצת שותפים
(פיננסים ונכסים, מיומנות ניהול, כישורים עסקיים, יכולות מקצועיות בתפעול ,אוריינטציה בתקשורת שיווקית וניהול קשרי לקוחות).
חשוב לזכור כי משאבים הם גם משהו מוגבל בעולמנו ולכן מחייב אתכם לתכנון נכון ודיוני מו"מ לא מעטים בדרך להצלחה.

שותפים
שותפים הינו מושג המתאר גופים, אנשים פרטיים ואפילו במקרים מסוימים מתחרים החוברים להשגת מטרה משותפת גם אם הינה מטרת "אד הוק".
זה יכול להיות שותף מלא (כלומר בעל מניות בחברה), שותף עסקי (תחת חוזה של חלוקת עמלות ורווחים)
או אפילו מתחרה שבמקום אחד אתם מתחרים ובמקום אחר אתם משלימים אחד את האחר.

מימון המיזם
הקל ביותר הוא להכניס יד לכיס כל עוד נשאר משהו מההיוון והפיצויים ולהוציא לטובת הגשמת החזון ,
אופציה נוספת גיוס הלוואות מקרנות הון סיכון ובנקים שיחייבו אותך לעבודה קשה בבניית תוכנית עסקית יקרה שלא בטוח שכלל תיזקק לה .
לכן השיטה המתאימה יותר בעיניי לקידום רעיון הוא להשקיע בחשיבה מי עוד יכול להיות מעוניין ברעיון שלך ?
למי הוא מביא תועלת ? ולנסות לגייסו למימון ההצלחה שלך.

הנה דוגמא כיצד לעשות זאת:
נשתמש בכלי מעולם החדשנות שמאפשר להמציא המצאות בקלות רבה והוא נקרא "גירוי אקראי ".
ניקח מוצר או שרות ולשאול את עצמינו את השאלה הבאה : מה יכול להיות X שהוא עדיין לא ?

בואו נשאל מה יכולה להיות חולצת טריקו שהיא עדיין לא ?
הנה רעיון (לא שלי) מה היא יכולה להיות: "כלי התמצאות מעולה לכל טייל בעולם" (תמונה כשפה בינלאומית)

אבל כיצד ממציא יכול לקחת רעיון כזה ולעשות ממנו הרבה כסף..למצוא משקיעים ?
בואו נקדיש מחשבה

הפעם נחשוב "מחוץ לחולצה" את מי זה יכול לשרת / לקדם ?
מי ירצה לשלב את האייקון על יד הלוגו שלו ?

נלך על החולצה בכיוון השעון :
אייקון בית החולים- רק בתי חולים פרטיים ישקלו זאת (למשל ארה"ב ).
אייקון טלפון- במקום בו יש תחרות (למשל ארה"ב ).
אייקון מעטפת דואר – במקומות בהם ניתן להמיר מט"ח לתיירים
אייקון שדה תעופה – חברות תעופה
אייקון שירותים- אולי חברות למכונות אוטומטיות לממכר קונדומים ותחבושות הגיונות
אייקון מסעדה – לבטח רשת מזון מהיר תשמח לכך מאוד.
אייקון בית מלון/מוטל – תפליגו בדמיון..למשל DAYS INN

מה הרווחנו כאן ?
פלטפורמה שיווקית בשפה בינלאומית שהופכת את המשקיע לבלעדי בתחומו על החולצה.
כעת, תייר בארצות הברית יחפש בית מלון ויצביע על אייקון המלון בחולצה לאמריקאי ,
גם לאמריקאי שיעזור לו למצוא מלון יהיה ברור (בתת מודע שלו ) שאם זה מלון זה בטוח DAYS INN .

ומה הרווחנו בראייה עסקית :
אין תחרות או ניגוד אינטרסים בין נותני החסות לחולצה ולכן לא אכפת לכולם להשקיע יחד, מה שמאפשר לך כיזם לקחת מכל אחד חלק יחסי ועוד קצת.
לדוגמא :
אם כל שבעת השותפים ישקיעו רק 14.50% במקום 14.28% ,במונחים של עשרות מיליוני חולצות המשפחה שלך מסדרת אותך שלושה דורות קדימה.

או במילים אחרות,
בהנחה שהסכמנו על העובדה שהיכולת לקדם את הרעיון מחייבת מקורות מימון אחת מהדרכים לגיוס הון (בעיני גם המועדפת) הינה גיוס חסויות כמינוף מימוני לקידום הרעיון.
כמובן לאחר שגייסנו את הכספים יהא קל יותר אבל מחכה לנו עבודה בכל שאר האלמנטים כי שההצלחה תהא באמת מסחררת (שיווק, תפעול, כח אדם איכותי וכו).

לסיכום
קידום רעיון אינו נוסחא קבועה אלא פיתוח דרך חשיבה שלוקחת בחשבון את כל המשפיעים, הסיכונים והסיכויים וניהולם האקטיבי בתווך של מציאות עסקית עכשוויות
(בין אם הרעיון הוא סטרטאפ קטן ובין אם חובק עולם).

ההצלחה תלויה ביכולת שלך לרתום :
א. את עצמך והסביבה (חזון מזמין ,ברק בעיניים , אמונה, "רעב להצלחה" וכו')
ב. את המקורות הפיננסים המשולבים והזולים ככל האפשר (משקיעים / חסויות למינוף וכו' )
ג. את המרקם נכון של משאב אנושי איכותי (משקיעים,שותפים עובדים וכו')
ד. את הפלטפורמות השיווקיות המגוונות (מדיה וויראלי) ותזמון נכון של "ההוצאה לאור" (למשל בדוגמא של חולצת הטריקו – עיתוי – לפני הנדידה הגדולה בקיץ)
ה. את הלקוחות שלך כשותפים לדרך ולחיים .

כמובן שמאמר זה אינו יכול לסכם כיצד מקדמים רעיון כמו גם ספרים שלמים בתחום העסקי ,אלא לתת טעימה וכיוון נוסף לחשיבה.
כאמור כל קידום רעיון שונה ממשנהו ,מחייב הפעלת כלים אחרים, היקפי תכנון שונים, גיוס שותפים אחרים ותיקוף מתמיד של הצורך
בפתרון ולאורך זמן וכו' (וגם עבודה "תוך כדי תנועה" בדיוק כמו שלמדת בשרות הצבאי).

תרגיש/י חופשי לפנות ולשאול והיכן שנוכל לסייע – נסייע בשמחה
למידע כל קורס "יזומות וחישבה עסקית פנה כאן 
למפגש אישי ללא עלות עם מנכ"ל ביטחונט – פנה כאן! 

בהצלחה
אבי פרנקל , מנכ"ל ביטחונט

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn

פוסטים נוספים

בלוג

CV (קורות חיים) ב360 מעלות

כידוע מידי חמישי מזה כמעט 12 שנים אני מקיים יום קבלה בקהילה ללא עלות, באהבה וכמה פעמים שכל אחד/אחת צריכיםהפורש/ת הצעיר/ותיק יכולים לבחור האם ירצו

קרא עוד »
×