קריירה שניה כעצמאי / יזם ,מאת אורלי אדלר
מי שמסוגל לחלום מסוגל לבצע (וולט דיסני)
וולט דיסני טבע בחזונו את המושג "אושר להמונים". אדם גדול – חזון גדול !
מבט אחד חטוף בחזון שלו, העלה בקרב כל אדם ממוצע שמץ של ציניות, ספק ואולי אף זלזול. אלו התחלפו בחלוף השנים לפרגון, הערכה והערצה, לאדם שחלם, לא ויתר, דבק בשלו ועשה.
המילים "ההזוית" הפכו במציאות למעצמה שכל ילד ומבוגר בעולם חולם ושמח לבקר בה. מעצמה המעניקה חוויה של אושר לילדים ולהורים כאחד.
גם וולט דיסני, כאנשי חזון רבים כמותו, השכיל להבין כי כתיבת חזון וקידומו במעשה, חייבים להתחיל בקביעת יעדים ו" גזירה לאחור " של תוכנית עבודה המחלקת את הדרך הארוכה למנות קטנות,
הן מבחינת תוצאות בדרך והן בפריסה על פני לוחות זמנים – גאנט (בדיוק כמו שאתה הכנת עד היום פקודת מבצע ).
דיסני הקים את ה"פארק" הראשון בחצר הבית שלו וממנו למד וגזר את הלקחים למה שהתעתד להיות "ממלכת הקסם" בימינו.
שני תהליכים בעולם המודרני הפכו את היזמות / עצמאות רלוונטית הרבה יותר מתמיד : רצון הפרט להגשמה עצמית והשארת חותם ובמקביל מתן מענה לאי יציבות תעסוקתית בעולם גלובלי (היום אתה מנכ"ל ומחר מובטל).
ברקע נתון משפיע נוסף הוא העובדה כי תוחלת החיים גדלה בהתמדה, עסק עצמאי מאפשר לך גמישות תעסוקתית עד היום בו אתה תחליט לפרוש לפנאי מוחלט (ולא כאשר חוקי ביטוח לאומי יכפו זאת עליך)
עם הגעתך לפרישה יתכן ותמצא עצמך רוצה בכל מאודך להגשים את חלומך, להביא לידי ביטוי את כישוריך, ערכיך ועקרונות הפעולה שלך, להנחילם לאחרים, ליהנות מתחושת סיפוק רבה והישג לחיים ואף להתפרנס מכך.
ובכן, החדשות הטובות שיש לי אליך היא כי רבים עשו זאת והצליחו, אבל חשוב לדעת ולהבין כי מרבית ההצלחות לא צמחו מתוך "אינטואיציה ומזל" אלא נבעו מאיתור צרכים נכון, כתיבת חזון ברור לאורו,
בניית תשתית נכונה וביצוע "צעדים קטנים מקדמים" התומכים במודל ההכנסות – בדיוק כמו שעשה וולט דיסני .
נהוג לומר כי למצליחנים יש תכונה אחת משותפת : החזון והדחף הבלתי נלאה להגשמה, תוך השקעה אישית בלמידה מתמדת.
במילים אחרות, יש שני דברים החשובים מאוד להצלחה בעסקים לאורך זמן :
ידע – (קיים או נרכש) ללא הידע לא תוכלו להיות רלוונטיים לקהלי היעד שלכם ולתת להם פתרונות לצרכים שלהם.
אהבה למה שתעשו – אהבת העיסוק קריטית להצלחה, אנשים ירגישו מייד בשפת הגוף שלך, בחיתוך הדיבור, בהתלהבות שתציג להם את השרות/מוצר שלך אם מה שאתה מציע חשוב להם כלקוחות ונותן להם ערך.
אותה האהבה תהא גם ה"לפיד" שיאפשר לך לצלוח תקופות מיתון אפשריות בעתיד (ובייחוד לך, כאשר יש באמתחתך מה שאין לכל עצמאי אחר : קצבת קיום חודשית שרכשת בזכות השקעה רבת שנים *).
לסיכום,
אתה פורש עם ארגז כלים ניהולי מצוין. אשר בתוספת הכשרה, יעוץ ,הכוונה והתאמת הכלים לעולם העסקי תוכל ללא ספק להקים את העסק שלך ולהוביל אותו להצלחה.
אבל רגע לפני שהעסק " עולה לאוויר " ומשפיע על אורחות חייך ומשאביך הכלכליים, חשוב לתקף את החזון ולעשות מאזן מקיף על תחומי התוצאה האישים שלך : המשאב האנושי – מה אתה יודע/אוהב לעשות,
מה לא ומי ישלים אותך, פיננסים – מה הן העלויות הצפויות וכיצד תממן אותן לצד שימור תזרים לקיום השוטף, לקוחות – פילוח מדויק של קהלי היעד שלך לטווח הקצר והארוך ושיווק – מה הבידול שלך ומהי האסטרטגיה השיווקית שעליך לנקוט.
