השיווק רישתי מוכר גם כשיווק רב שכבתי (MLM – Multi Level Marketing) או בשמו ה"שכונתי" –
שיטת הפירמידה למרות שיגידו לכם שזה ממש לא,האמת היא שהשיטות דומות אבל כאן לפחות
מדובר במוצר מוחשי ולא בכסף .המאמר יסקור הבטים חשובים לכאן ולכאן (זה לא רק טוב ולא רק רע)
ויציג שתי התנסויות אישות בשתי חברות שונות מהמובילות בתחום בארץ ואין בכך להעיד על השאר.
הרציונל העסקי
בניגוד לארגון עסקי רגיל בו מנהל ולו עובדים וקיימת היררכיה ברורה.בארגון של שיווק רישתי, לעומתו קיים "מזכה" או ספונסר שגייס לעצמו צוות שעובד תחת הנחייתו ומחוייב לו לעולם כל עוד הם באותו ארגון.
בארגון זה אין הכנסות קבועות אלא כל הכנסתך נובעת מעמלות על מכירות ישירות שלך ושל הצוות שגייסת.
עלויות "כניסה" לרשת שונה ממקום למקום (סוג של דמי רצינות)
ולאחר מכן אתה נדרש לשלם תשלומים שונים להדרכות, קלטות,מדריכים וכדומה כך שלמעשה עליך להשקיע בתשתיות ותחזוקתן
כמו כל עסק אחר רק שכאן יש לך שותפים רבים לתשואה לכשתגיע.
הרציונל העסקי הינו שיווק של מוצרים (חלקם איכותיים וחלקם פחות עד כדי אחיזת עיניים)
מערך ההפצה של החברות הללו תלוי אך ורק בשיטת ההפצה הישירה של השיווק הרישתי, ולכן החברות מגנות על אנשי המכירות שלהן ואינן מאפשרות תחרות ע"י הפצה רחבה.
הדבר גם מבטיח שחלק משמעותי מהיקף המכירות חוזר לסוכנים כעמלות (אם כי חלוקתו אינה שווה כלל ועיקר ותלוייה בסטטוס שלך ובמספר העסקאות שעשית אתה והצוות שלך).
בעניין השיווק ,בניגוד לחברות זכייניות שמקימות קרן פרסום וממנפים את כל החברים המדיה כאן אין לך מינוף במדיה ובעיני רבים זה חיסרון משמעותי.
שלא נטעה, מרבית הפעמים מדובר בחברות עולמיות ,רציניות המגלגלות מחזורים של מיליארדים, בארץ קיימות מספר חברות משמעותיות ,
לרוב החברות מספקות לאנשי המכירות שלהן תמיכה רחבה הכוללת מלבד ידע מקצועי ותמיכת אנשי מקצוע בעולם המוצרים הנמכרים גם ידע בנושאי שיווק והדרכה,
שירותי הנהלת חשבונות ותמיכה לוגיסטית מלאה (אם כי במרבית החברות ה"זכיין" ,אם אפשר לקרוא לזה כך) צריך לשלם על כך בנפרד.
איך מזהים מודעה או בכלל שהם יגיעו אלייך…
הספונסרים שלוקחים את זה ברצינות רבה ובאמביציה מוטרפת יגיעו אלייך באמצעות מודעות באינטרנט, רשתות חברתיות או אפילו דרך משרה "דרוש מנכ"ל" עם דרישות מפורטות בעתונות עסקית
(לתפיסתם אם גייסת 10 איש לצוות שלך לאחר הקליטה אתה הרי "ממנכל" אותם)
רבים מהמגייסים יעשו מניפולציות רבות לצרף אותך לצוות שלהם כדי שיצליחו לחיות מ"הכנסה פסיבית"
מונח מרכזי שמבטיח לך שאתה יושב על שפת בריכה באחוזה והרבה עובדים קשה בשבילך ללא הבטחת הכנסה ותנאים סוציאלים.
דוגמאות למודעות חשודות כניסיון גיוס לשיווק רשתי : healthy living better, "vision of wellness" "בעלי אופי יזמי", "מלאי מוטיבציה" ו"עסק משלך בהשקעה נמוכה".
אתה כפורש קהילת הביטחון
קהל יעד משמעותי מאוד מאחר והינך מאותגר תעסוקתית ,ההבטחה של תעסוקה מהבית בזמנך החופשי המאפשרת לך השלמת הכנסה בעלויות סבירות.
תדמית השיטה ברחוב
חשיפה ראשונית לשיטה מעורערת חשדנות רבה מאחר וזה נראה קל מידי לעשות כל כך הרבה כסף בלי לעבוד ,
סיפורים כמעט הזויים על מיליונים ומיליונרים שרק לפי כמה שנים היו בנקודת ההתחלה ,
תמונות המשדרות פנטזיה (אם זה ככה מדוע לא כל המדינה עלתה על זה,והרי העיסוק כאן כבר שנים רבות) וגם קיים "שיווק" שלילי של אנשים שניסו וניכוו הדואגים להזהיר את סביבתם .
לכל זה נוסיף את שיטת הפירמידה שהכאיבה לאנשים רבים והסבה להם נזקים פיננסיים (למי שאינו מכיר "עוקץ" לפני כמה שנים אשר עסק בצבירת זכאות לכספים שהרוב לא קיבל..)
שיטות נוספות לזהות ש"זה מגיע" ..(מיני כתבות תחקיר מהשתתפות באחד המפגשים)
בוקר אחד אתה מקבל דוא"ל או טלפון מחבר או בן משפחה שמזמין אותך לפגישה סודית,
לראות מצגת של ה"סוד" שאסור לו לגלות בשום מקרה,יש לו רק 2 הזמנות ואת/ה בר המזל שזכית,
מאחר ולא נעים לך אתה מסכים ואז אתה מבין שאתה גם אמור לשלם על האירוח של אותו יום ,
אבל..מה לא עושים בשביל בן משפחה או חבר קרוב או בכלל בשביל עצמך שתוכל לגלות את "סוד הגן הנעלם".
חברה ראשונה:
הגיע היום ואתה מגיע למלון פסטורלי נערכת לך קבלת פנים השמורה לראשי מדינות, יש כיבוד קל ואתה מוזמן להיכנס לאולם
(אתה לא יודע אבל בקהל יש חברי צוות מוצהרים שיושבים עם הצוות שלהם ו"שתולים" שאמורים בהמשך למנף את דבר המנחים).
באולם מוסיקה רועשת שמכניסה אדרנלין ותחושת הצלחה מחד אבל גם לא מאפשרת לך לייצר דיאלוג עם מי שלידך ומפסיקה רק שרוצים להעביר מסר .
על הבמה עולים ראשי הצוותים המצליחים עם סיפורי הצלחה מתובלים שסיפורי חיים מעוררי אמפטיה והשתאות
1. התגרשתי ולא היה לי גרוש היום אני מפרנס את עצמי ואת גרושתי, הבן שלנו וגם בן הזוג של אשתי, יצאתי מבית ללא כסף, ישנתי עם שני אחים במיטה אחת והיום קניתי לכל אחד דירה ודומה
המנחים לבושים במותגים הכי מדוברים, נעלי עור וכולם פרזנטטיבים, מעוררי השראה ומציגים מצגות עם צ'קים שמנים
עד שאתה צובט את עצמך ושואל.."למה השם שלי לא רשום בשורה "לפקודת".
במהלך כל המפגש מייצרים תכונה לרגע כניסת ה"גורו",
ראש הצוות ואז עם כניסתו כולם קמים ושרים לו שיר, מוחאים כפיים ומגלים הדרת כבוד(שאפילו המפקד שלך שהלכת איתו כברת דרך לא קיבל מעולם)
הוא עולה ומספר את סיפור הצלחתו ומסביר שהחזון שלו הם אולמות על אולמות של אנשים מצוינים כמוך שיעבדו בשבילו וייצרו אולמות נוספים,
לאחר מכן יש הפסקה בה אתה אמור לעבור ראיון קבלה עם מוכרים מנוסים שאין להם כליים ראיונים כלל ועיקר אלא רק מטרה אחת ,להחתים אותך על התחייבות ורכישת ערכה,והכל תחת לחץ של ההפסקה
נגמרת עוד רגע אתה רוצה או לא..(איך אתה לא רוצה הרי כולם חותמים לוחצים ידיים ועוד רגע מתעשרים..)
לאחר הפסקה חוזרים לסבב קצר ויוצאים לאכול צהריים (בבדיקה לאחר מכן מתברר לך כי המחיר הסמלי ששילמת הוא כפול ממחיר ארוחת צהריים עסקית במלון לעובר אורח)
נכנסים לאולם והמטרה היא אחת -ביסוס ההצלחה!!
להמשיך להעצים את ההצלחה ,אתה חתמת אז מותר לך לשבת עכשיו ליד מי שהביא אותך ולא על יד מי שהושיבו אותך ביזמתם בהתחלה.
ואז ה"גורו" פוה לקבל ואומר משהו כמו ברוכים הבאים ,עשיתם בחירה נכונה והצטרפתם לקבוצה מצליחה והצקים בדרך אליך.
אבל,
הוא מוסיף יש כמה שסימנתי שאני יודע על פי שפת הגוף שלהם שהם לא רוצים להיות חלק מאיתנו,ואז הוא פונה למספר אנשים ומנהל איתם דו שיח כדי לאלץ אותם לעזוב.
לאחר שהוא מצליח (הרי אתה לא רוצה להיות במקום שה"גורו" לא אוהב אותך) הוא מבקש מהקהל למחוא להם כפיים על האומץ שגילו
וגם..לא תאמינו..יוחזר להם הכסף על רכישת הערכה כי אנו הכי הוגנים ומי שלא רוצה להיות איתנו לא ניקח את כספו.
חברה שניה: (ללא כנס)
אותה חברה/קרובת המשפחה מסדרת לך פגישה עם ה"ספונסרים שלה",הם יגיעו אליך ,ברוכים הבאים.
הגיעה עת הפגישה, הגיעו זוג נחמד מאוד, משכיל במקצוע חופשי ומכניס כאשר הם מצווידים בתיק עם כל מוצרי החברה .
כל אחד עם מימיה של משקה אנרגטי צבעוני,מסטיקים צמחיים,שקיות תה (רוצה לשתות, כן אבל הנה שקיק התה,אני לא נוגע בתה אחר) יופי של שיווק .
המוצרים שלהם מקיפים את מערך החיים שלך. הם מסבירים לך על השיטה ולמה לך זה מתאים כפורש (עשו שיעורי בית)
הם מסבירים לך כל מה שתקבל ומראים אלבום תמונות של כל הממונים עליהם ברשת ,ההיא באחוזה של ה"גורו" בארצות הברית,מספרים על גיפים במתנה , נסיעות לחו"ל, ארוחת ערב עם ה"גורו" ,
ותמונה של מרצה מצליח של הרשת שמתעשר גם משיווק רשתי וגם מהרצאות (שאתה משלם עליהם)
איך זה עובד ?
אתה שואל, מסבירים לך את שיטת העמלות המסורבלת שאתה מפשט אותה אתה רואה שיש יעדי מינימום כדי שתתחיל לקבל עמלות ואם לא הגעת את לא מקבל דבר,
המוצרים שלהם יקרים משמעותית ממוצר זהה בסופר אבל הם טבעיים, הם מרוכזים (צריך רק טיפה אחת לדלי מים בשטיפת הרצפה ועוד).
שילמתי ורכשתי ערכה,החברה /קרובת המשפחה הייתה מרוצה וקיבלה עמלה 50 אחוז אבל בכך נגמר הסיפור,כדי שהיא תמשיך לקבל עמלות היא צריכה לעקוב אחרי הקניות שלך בסופרמקט שלהם
(כן היא יכולה לראות כמה קנית ולחדור לפרטיות שלך) ואם לא קנית מספיק היא אמורה לעודד אותך כדי שתמשיך לקנות וכך היא תגיע ליעד הנכסף ולראות כמה שקלים, ביום שתפסיק לקנות היא
לא תקבל אגורה (אפרורפו הכנסה פסיבית לכל החיים)
מעבר לכך כדי לקבל חלק מהכסף שלה בחזרה היא חייבת גם לבצע קניות בגובה מסויים בסופרמרקט שלהם.
בעניין השימושים של המוצרים,בגלל שזה טבעי לדברי המשווקים כמעט כל מוצר מתאים לכל שימוש (ניקוי ומאכל)
לאחר מפגש הכרות החלו טלפונים כל מספר ימים לגבי הגעה לכנסים שעולים רק 100 שקל "פחות מהצגה" ומובטח לך נטוורקינג שיחריב את הפעילות העסקית שלך ,ממש על מגש כסף.
גולש/ת יקר/ה-
תמה הסקירה על שתי החברות ,הכל מעיני המתבונן והחוויה האישית שלי ואין בכך המלצה להצטרף או לא לחברה כזו.
אז..שיווק רשתי האם כן או האם לא ?
לאחר ציון החוזקות בשיווק הרשתי וכן החולשות העסקיות שסקרנו לעיל המסקנה המתבקשת היא כי יש סוג של פוטנציאל עסקי בתחום אבל :
1.בדוק האם אתה מאמין במוצר, תבקש ערכת נסיון ללא תשלום
2.זכור! בניגוד לסיפורים נדרשת עבודה מאומצת (אין הכנסה פסיבית בכל סכום,אין הכנסה פסיבית לכל החיים,אתה צריך להתחיל בקרובי משפחה וחברים בהגדרה ומסכן קשרים אישים )
3.בדוק עם עצמך האם אתה בנוי להיות איש מכירות כי אלמנט המכירתי הוא משמעותי,
4.האם אתה בנוי למעקב יומיומי עמוס עם בקרה (אחרת איך תדע מי מייצר לך הכנסה כל בוקר),
5.האם אתה בוני ללכת ולכתת רגליים בכנסים (ולשלם עליהם כדי להישאר מעודכן ורלוונטי בקהילה)
6.בבדיקה שלך קרא כמה מילים על זכיינות ונסה לקחת רעיונות לשאלות מנחות ל מעמד "מזכה"
לסיכום:
הבחירה היא שלך,עשה חישוב איטי ומבוקר (אל תאמין שזו ההזדמנות האחרונה שיש לך ושיש להם עוד מועמד שרוצה להתחיל מייד)
ואז כמו כל דבר בחיים אם יהיו מחירים תלמד לחיות עם מחיר ההחלטה.
הסקירה הוכנה כשירות מערכת האתר ואינה מהווה המלצה,אי המלצה או ייעוץ משפטי.
גילוי נאות- לאור האמור לעיל אנו לא עוסקים בתחום "שווק רשתי"
אבל אם תבחר לפתוח עסק בשיטה המסורתית אנו בהחלט יודעים ומלווים מאות עסקים מזה עשור.
תרגיש/י חופשי לפנות ולשאול והיכן שנוכל לסייע – נסייע בשמחה
למידע כל קורס "יזמות וחשיבה עסקית פנה כאן
למפגש אישי ללא עלות עם מנכ"ל ביטחונט – פנה כאן!