סיעור מוחות

BRAIN STORRMING ככלי נהולי –
מהו סיעור מוחות ? זהו כלי לניהול, ולניהול ישיבות, לחשיבה ולהעלאת המעורבות באירגונים. סיעור מוחות כשמו כן הוא, זוהי היכולת לערב דעות שונות בנושא בעת דיון,לצורך פתרון בעיות או לשם קבלת החלטות. זו האפשרות לחשוב יחד ולשתף גורמים רבים מתוך רצון לפתור בעייה לקראת קבלת החלטות.הכלי של סיעור מוחות מאפשר דיון וחשיבה שאינה מהמניין, חשיבה פתוחה ושונה, עד כדי האפשרות להופכו לתרבות אירגונית. הכלי מאפשר לשמוע ולהשמיע בצוות, בקהל, דעה או עמדה בנושא רלוונטי. השימוש בו בדרך כלל ייעשה במהלך ישיבה או כל פורום המתכנס לצורך מסוים. ניתן גם להשתמש בו באמצעות הטלפון או המייל כשבסופו של התהליך יש לרכז את הנתונים שנאספו ולשקללם.

בעת התלבטות בנושא כלשהו יכול המנהל המתלבט לדון בינו לבין עצמו, לשקול את כל השיקולים הרלבנטיים שהוא מוצא ואז להחליט את ההחלטה אישית בתהליך מהיר וחד משמעי. למנהל אפשרות נוספת לשימוש בסיעור מוחות כאשר נושא מסוים 'תקוע', או לא ברור. ככזה רק קשת רעיונות תחלץ ותביא לפתרון. יתרונו הבסיסי של הכלי – השותפות, השימוש בכלי של סיעור מוחות מאפשר ליצור תחושת שותפות וחלק בתהליכי קבלת החלטות ובכך ליצור מחויבות ושייכות גדולים יותר לארגון בו הם עובדים. גם האפשרות לפתוח נושא,'לצאת מהקופסה' ולחשוב רחב ולא שגרתי מאפשר סיעור המוחות כיתרון בולט. אולם, חסרונו הוא בכך שהוא לעיתים מאריך את משך הזמן של קבלת ההחלטה: ריבוי הדעות עשוי לגרום לבלבול ולקושי בנקיטת עמדה אחת חד-משמעית. סיעור המוחות כאמור הינה פריבילגיה של מנהל לשימוש בכלי לצרכי הניהול וקבלת ההחלטות שלו, הוא אינו כלי המחויב בשרשרת קבלת החלטות או בניהול ישיבות. מנהל רגיש 'יפעיל' את הכלי ויעשה בו שימוש בעת הצורך וכשבשלו התנאים שהוזכרו. הכלי מראש מנטרל את המנהל מעבודה אינדיבידואלית ואישית וחושף אותו לעובדים אחרים בעת ניהולו את הנושא. זה אינו אומר שמנהל לא יקבל לבדו ההחלטה בסופו של תהליך. יש מי שיראו בניהול סיעור מוחות 'חולשה' ואי יכולת המנהל לקבל החלטה, אך זהו כלי מקובל באירגונים רבים.

כיצד ייעשה השימוש בכלי הלכה למעשה ?

בעת התלבטות או העלאת נושא יכול מי שמוביל את הנושא לדון בו עם עצמו בלבד ולקבל החלטה מהירה, חדה ופשוטה [כמה החלטות כאלו כל אחד מאיתנו עושה כל יום?…]. אך אפשר לחשוב ולהחליט עם מספר שותפים או חברים אותם ירצה לערב ועמם ירצה לדון ולשתף. בשלב פרסום נושא [לעיתים גם משלוח חומר רקע מראש] והזמנת שותפים ובעלי עניין ודעה לחוות את דעתם, להשמיע ולדון, במגוון של דעות. בשלב הבא יתכנס הדיון ובו יוצג הנושא לדיון על-ידי המנהל ו/או מזמן הדיון. אז תינתן אפשרות לכל המשתתפים להציג עמדותיהם ומחשבותיהם. סדר הדוברים בדיון סיעור מוחות אינו חשוב, הבעת דעות שאינן 'בזרם' או דעות הפוכות או המתנגדות לנושא הן חלק מחוזקות הכלי והיכולות של דיון.

שלב נוסף וחשוב בסיעור המוחות הינה האפשרות לחלוק זה על זה, להקשיב למשתתפים ולקחת אלמנטים ממחשבותיהם ועמדתם ולנצלם להפריה, למחשבה, ולדיון הפומבי וטיובו. רכיב ההקשבה הדדית וניצול הדיון רב הצדדים, הינו שלב נוסף וחשוב בסיעור המוחות. הוא שמאפשר לדיון להתנהל בדינאמיקה של התפתחות תוך כדי גיבושן של הדעות ופיתוחן, לקיחת אלמנטים שונים מהדעות על מנת לנצלם לחשיבה מחודשת ולהפריה.

סיום הדיון יהיה או על-ידי רישום פומבי – שקף או לוח של עיקר הדעות והנושאים שעלו, כך שיהוו כר פורה וחומר למקבל ההחלטות, אם מיד כשיסכם את הדיון ואם בנפרד ובזמנו. גם אי הגעה להחלטה ברורה של הדיון אבל שימוש בחומר שהצטבר במהלך סיעור המוחות בעת אחרת, מקובלת. שימוש נוסף בכלי יהיה תוך כדי דיון רגיל, בו מעבר לדיווחים ועידכונים הדדיים, ישתמש מנהל הדיון בנושא מסוים שעלה בישיבה ויפתח אותו לדיון בשיטה זו. לא כל דיון יהיה ישירות סיעור מוחות שכן תגובה מסוימת לנושא או העלאת נושא ואי התייחסות כולל בדיון אינו סיעור מוחות.

אפשרות אחרת לדיון והפעלת סיעור מוחות אינה בדיון סדור בו כולם שותפים ושומעים האחד את השני, אלא בשיחת ועידה בוידאו, על-ידי משאל טלפוני או חליפת מיילים. גם בשיטות אלו יאסוף מנווט הנושא שלל דעות שיתנו מבט רחב וקשת דעות. דרך זו תעמיק את השימוש בכלי של סיעור מוחות ותשתף אף היא בין הרלוונטים.

לסיכום,
סיעור מוחות הוא בעיני כלי חשוב ומועדף לשימוש בניהול:
היכולת לשתף מספר רב של דעות ורעיונות של העובדים הרלבנטיים, משפרת את תחושתם הכללית. הכלי מגדיל את מידת המעורבות של העובדים האחרים בארגון,יוצר אצלם תחושה של הערכה עצמית בדבר תרומתם לארגון ובכך מחזק את תחושת השייכות והאחריות שלהם לארגון. בנוסף, מנהל העושה שימוש בכלי זה, זוכה בערך מוסף, משביח את תהליך קבלת החלטות, שבעבר נעשתה על ידו בלבד. ההחלטה שמתקבלת בסופו על ידו, היא החלטה שנובעת מחשיפה לספקטרום רחב של דעות, שעברו אף הן תהליך של טיוב ושיפוץ. הכוח לפתוח נושא לדיון והתלבטות, תרבות השיתוף וההקשבה הם בעיני חוזקה גדולה בניהול. הכלי מאפשר שלא לדון תמיד 'עפ'י הספר' ובמהירות ומאפשר זמן והפנמה לתהליך, כך שיבשיל טוב ונכון יותר
אין אלא לומר כי השימוש בכלי הוא בחזקת חוזקה רבה!

שלכם ניר שריג -ייעוץ, ליווי עסקי ואישי

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn

פוסטים נוספים

×