כל האמת על מפת ייעוץ השקעות

ככלל, אנשים אוהבים שכל הנכסים שלהם מרוכזים ובשליטה מתמדת! אבל כאשר מדובר בהשקעות עלינו להתגבר על האינסטינקט הבסיסי ולבחור בצעד הנבון ,שהוא דווקא לפעול לפיזור הסיכונים בנכסים הפיננסיים. אז רגע לפני שאתם נכסים לפגישת הייעוץ עם משווק/ יועץ פנסיוני – כדאי ללמוד על מפת גופי ניהול ההשקעות בשוק ומה האינטרסים הסמויים של כל אחד מהם. הסיבה: לעולם אל תניח את כל הביצים בסל של גוף אחד, גם אם הוא פועל תחת סוכנויות עצמאיות לכאורה (סוכנות שבבעלות היצרנים).

"חג פורים" בשוק ההון כל השנה
שוק ההון מלא בגופים פיננסים שאין להם מטה או עובדים והם למעשה מעבירים הפניות לבתי השקעות, ואז נציג בית ההשקעות "מתחפש" לרגע לעובד החברה אליה פנית וכאשר הוא מגיע לפגישה מטרתו היחידה ל"טשטש" את נאמנותו לבית ההשקעות ומוצריו ובסופו של מפגש כל מה שתרכוש או תשקיע יהא קשור באופן כזה או אחר לבית ההשקעות בו הוא עובד הגם שהוא מוצר נחות – לכן, אנא פיקחו עיניים !
סימני אזהרה! גופים צרכניים מפרסמים אזהרות (כמו למשל פרסומי "חבר" על ד"ש מיטב עימה הפסיקה לעבוד או על סוכנויות המתחזות לפניקס) שווה לבדוק את אותם בתי השקעות ולוודא ש " אין עשן בלי אש ".
וותק ואיתנות – על מנת שלא נהפוך ללקוחות ש"מתגלחים" עלינו חשוב לבדוק את הוותק של הסוכנות שתייצג אותנו מול בתי ההשקעות /חברות הביטוח.
ככלל, צריך לתת הזדמנות לעסקים חדשים ולפרגן אבל לא כאשר מדובר בעסקים שאמורים לשמור על נכסינו והעתיד שלנו ושל ילדינו.

מרבית משרתי הקבע מצויים בהסדרים כאלה ואחרים, ועם הפרישה עליהם לבחון מחדש את "הרכב הנכסים". מצד אחד, ההכנסה יורדת (לפחות בטווח הקצר), ומצד שני פיזור הסיכונים חייב לעבור בדיקה מחדש. כשאנו אומרים "פיזור" – למה אנו מתכוונים? בשפה הציורית פיזור הוא "העוגה" הכלכלית שלך. הוא יכול להתבטא בפיזור פיננסי בין גופים ואפיקי השקעה ברמת הפירוט הגבוהה ביותר ועד לחלוקה נכונה בין אפיקי השקעה פיננסיים לנדל"ן. לדוגמא – אם לפורש יש דירה להשקעה, נכון שיחשוב על אפיק נוסף ושונה להשקעת הפיצויים וההיוון (שהרי שוק הנדל"ן הפכפך, ודי אם נזכיר כיצד צנח בשנת 2000 לאחר השיא של 1996). את הייעוץ אנו מקבלים בדרך כלל מיועץ פנסיוני, או ממשווק פנסיוני, מרביתם עצמאיים ובלתי תלויים. עם זאת קיים גם יעוץ השקעות חינמי בבנקים- מידי פעם עולה בתקשורת ספק רב בקשר למקצועיותם ונאמנותם ללקוח (קרא מאמר חשוב מאוד כאן). ובסניף "הבנק שלך " שלא יספרו לך סיפורים – כל חתימה שלך לפקיד הבנק מזכה את הבנק בעמלה יפה על התיק לכל החיים- בדיוק כמו סוכן .
ומבתי השקעות בואו ניתן הצצה לעולם סוכניות הביטוח המתיימרות להיות בלתי תלויות אבל למעשה נמצאים בבעלות הספקים.עם החלת רפורמת בכר החלק השיווקי נפתח גם בפני חברות ביטוח גדולות. אלה, כדי להגדיל את נתח השוק שלהן, רכשו חברות קטנות וסוכנויות וכך למעשה הגדילו והעמיקו את אחיזתן.
במילים אחרות: אם, לדוגמא, אתה מקבל יעוץ מסוכנות "אגם לידרים", שהיא לכאורה סוכנות עצמאית, עליך לדעת כי בפועל היא נמצאת בשליטה של קבוצת "הפניקס". ואילו סוכנות "שחם", שגם היא עצמאית לכאורה, בפועל נמצאת בשליטת קבוצת "מגדל".
המשמעות: ככל שהיועץ/סוכן שעומד מולך ירצה לתת לך מוצרים טובים, האובייקטיביות שלו יתכן שתהא נתונה ללחצים ולהטיות לב לטובת מוצרים של הקבוצה שלו. חשוב לרגע על "חלבן" המביא את החלב ומוצריו עד פתח ביתך כאשר הוא בעלים במחלבה X – האם לדעתך יציע לך מעדן פרימיום של מחלבת Y? לעומת זאת, משווק פנסיוני עצמאי נאמן רק לעניין אחד – טובתך האישית כלקוח.
לקוחות המגיעים למרכז הישראלי לביטחון פיננסי נחשפים לגילוי נאות בכל מפגש. לנוחותך, כקורא ,נמפה את מרבית הקשרים העסקיים כך שתוכל מייד לזהות את האינטרסים לפני שתיכנס לפגישה יעוצית ותוכל "לשלוט במרחב הידע". התוצאה החשובה מבחינתך כלקוח היא לדעת שכספיך מפוזרים בצורה הנכונה בין גופי ניהול ההשקעות ולא שתגלה בסופו של דבר כי אתה סובל מ "פיזור סיכונים לכאורה". כלומר, שלא תגלה בוקר אחד כי כל כספך מושקע בקבוצה פיננסית אחת שפשטה רגל ("כל הביצים בסל אחד").

להלן מיפוי של גופים מרכזיים במשק:
דש מיטב שני בתי השקעות שמוזגו – כאן למשל חשוב שתבדוק האם מנהלי ההשקעות הטובים של מיטב עברו לד"ש או שמא עזבו לחברה אחרת (שהרי מי שמביא את הרווחים הם המשקיעים התותחים שמקבלים החלטות – ואם הם כבר לא שם אז מי ישחזר את ההצלחה ?) אגב, לאחרונה "חבר" סיים את ההתקשרות עם בית השקעות זה על פי העדכונים ששלח לעמיתים.

קבוצת הפניקס
רכשה את השליטה בבית ההשקעות "אקסלנס נשואה" (אקסלנס רכש את קרן הפנסיה "אחדות" – כך שגם "אחדות" בבעלות הפניקס).לחברה שליטה בסוכנויות הביטוח "שקל", "אגם לידרים" ו"קלע".

קבוצת הראל
רכשה את קרן הפנסיה "גלעד" ואת קופות הגמל הגדולות מבנק לאומי, "עצמה" ו"תעוז". לחברה שליטה בסוכנויות הביטוח "הראל גונן" , "הראל ידידים".

קבוצת איילון
רכשה את קרן הפנסיה "מגן" ומספר קופות גמל מבנק אוצר החייל ("ביצרון" ,"ביטחון", "שריון", וכן קופות נוספות מבנק איגוד)

דש אייפקס
רכשה את קרן הפנסיה "יובלים" ואת קופת הגמל "תגמולים" מבנק הפועלים.

קבוצת פסגות
רכשה את קופת הגמל הגדולה בישראל "גדיש" מבנק הפועלים ובשנת 2009 מוזגו לתוכה גם קופות הגמל של "פריזמה" שנרכשו ע"י קרן מרקסטון, בהן "שגיא" (בה חוסכים הרבה משרתי קבע) וקרן ההשתלמות "כנרת".לחברה שליטה במספר סוכנויות: "אומגה", וכן חלקים מסוכנויות נוספות כגון "נ.פ.א" ו"פרופיט".

קבוצת מגדל
רכשה את קרן הפנסיה "מקפת" ואת קרן ההשתלמות הגדולה בישראל קה"ל מבנק לאומי ודיסקונט.לחברה שליטה בסוכנויות הביטוח "מבטח-סימון", "שגיא יוגב", "שחם" .

קבוצת מנורה
רכשה את קרן הפנסיה "מבטחים" ולאחר מכן קופות גמל (בעיקר מבטיחות תשואה) מבנק הפועלים.לחברה שליטה בסוכנות הביטוח "אורות".

קבוצת כלל
רכשה את קרן הפנסיה "מיטבית" ( קרן ההמשך של קג"מ), את קופות הגמל הגדולות של בנק דיסקונט – "תמר" , "גפן", "אשכולות" ועוד, וכן את "קופת פיצויים מרכזית" מבנק הפועלים. לחברה שליטה בסוכנות ההסדר "תמורה".

עוד חשוב להכיר- בתי השקעות נוספים הקימו סוכנויות: מיטב ד"ש , אלטשולר-שחם ואחרות
הערה ע"פ חוק :מאמר זה הינו לצורך מידע ראשוני בלבד ואין לראות בו ייעוץ לרכישת קופת גמל/או חוות דעת אחרת באשר לכדאיות השקעה.

תודה ליואב נחמני וגל ברודשטיין על סיוע בהכנת הכתבה

המאמר ניתן כשרות לחברי ביטחונט
חברי ביטחונט זכאים לעד 2 מפגשים לתכנון פיננסי מקרו ללא עלות
פנו כאן לתיאום 

Facebook
Twitter
LinkedIn

פוסטים נוספים

דפוס חשיבה
משפטי

מקדמות מס הכנסה- דפוס חשיבה

אחד הכלים המשמעותיים עליהם אנו מדברים בקורס "יזמות וחשיבה עסקית" הינו צמד המילים דפוס חשיבה.הפעם "זום אין" על מקדמות המס.הגישה של מרבית האנשים תהא ובצדק

קרא עוד »
אעצ 2
כל הקטגוריות

אזרח עובד צה"ל כאפיק תעסוקתי

אזרח עובד צה"ל כאפיק תעסוקתי רקע מזה 13 שנה מידי חמישי מתקיים יום הכוונה לפורשים (צעירים כותיקים!!)המפגשים ללא עלות ובאהבה במשרדינו במתחם הבורסה ברמת גן.אורכו

קרא עוד »
בודק...