אחריות באימון

המאמר עוסק בהגדרת המושג אחריות מהי ומה היא מקיפה. בהמשך אעסוק בנו המאמנים/ות ובאחריותינו האישית והמקצועית למתאמנים, ובחשיבותה לתהליך האימון כולו.
בסכום המאמר אדגיש את מיקומה הגבוה של האחריות בין הערכים המשתלבים והחשובים בתהליך ובמקצוע האימון. להשלמת המאמר, אפנה למאמר אחר שלי, שישלים לדעתי את התמונה כולה.
מהי אחריות ?
אחריות הינה ערך ומאפיין מובנה אצל כל בעל תפקיד ומקצוע, כערך וכמאפיין הם מכילים בתוכם
את המרכיבים הבאים: היכולת להכיל נושא, תפקיד או תהליך מתחילתו ועד סופו ולוודא
שאתה מוביל ומכיר תוך שליטה ובקרה מתמידים.
לקיחת האחריות זו האפשרות ליזום ולהוביל, להתחייב ולשלוט באופן מלא ומושלם.
אחריות לנושא כלשהוא יכולה להיות מוטלת או נלקחת, מתוך יוזמה, וכוללת עצמאות בהובלה
של שינוי והתפתחות. כאשר אדם לוקח אחריות יש לו את הכוח להוביל אחרים.
האחראיות היא מאפיין מרכזי וחשוב בתהליך האימון.

שלבים באחריות
•לקחת אחריות על עצמי – על התנהלותי ועל פעולותיי [ בדיבור, שיחה, פעילות ].אשר אני לוקח/ת אחריות אני נותן דוגמא אישית.
•לקיחת אחריות על האחר/ המתאמן – על פעילותו, התנהלותו ושיקופה. רק לאחר שלקחתי אחריות על עצמי אוכל לקחת אחריות לאחר.

דוגמאות לאחריות ולקיחת אחריות, כללית ומעולם האימון –

•אחריות הינה ערך ותכונה מובנית אצל כל בעל מקצוע : נגר, גנן, מורה, אחות, עו'ד רופא ורבים אחרים, כמו גם אצל מנהלים מכל סוג ודרג. האחריות אצל כל בעלי המקצוע דלעיל מצויה באופן
טבעי ומובנה מעצם הגדרת מקצועם: זוהי האחריות והמחוייבות של מי שהם מופקדים עליהם : הכוללים מקצועיות, הקדשת זמן, שליטה בתהליך ומימוש היעדים והמטרות מתוקף מקצועם. למשל,
אחריות רפואית שחלה על כל רופא ושבאה לידי ביטוי באמנה כתובה, מוסכמת וחתומה
על ידי כל רופא. אחריות של גננת או מורה על שלומם וחינוכם של הילדים עליהן הן מופקדות.

• אחריות אימונית- בחרתי להביא דוגמא של תהליך אימוני שהפסקתיו בעקבות תחושת אחריות.
גברת צעירה לאחר שרות צבאי, בקשה אימון לצורך הקמת עסק פרטי. המתאמנת הגיעה 'מוצפת' מאד רגשית בשל מערכת היחסים עם אימה ועם הצורך להוכיח שהעסק שלה יצליח יותר מהעסק
של אימה באותו תחום. המתאמנת לכאורה לקחה אחריות בעצם רצונה, הגדרתה לתהליך אימון והקמת העסק הפרטי. אני כמאמנה לקחתי אחריות מקצועית שאני כשיר לסייע בהקמת עסק קטן-חדש,
כמו גם אחריותי האישית ל'היות עמה' וללוותה בתהליך ולסייע.
בתום 3-4 מפגשים הבחנתי כי המתאמנת אינה מצליחה להשתחרר מהתחרות ומערכת היחסים עם אימה ואחותה. למעשה היא לא היתה פנויה רגשית לתהליך עצמו.
הערכתי שלא נצליח להתקדם ובעיקר להגיע למטרה שהציבה המתאמנת.לכן, הסברתי למתאמנת בנועם ובסבלנות רבה שעליה ל'עבד' את מערכת היחסים עם משפחתה, לפני שתוכל להקים עסק.
כמובן שהדגשתי שדלתי פתוחה בפניה ברגע שתהיה מוכנה לכך.
כמאמן, לקחתי אחריות להובלה מקצועית ואישית של מתאמנת, אך כאשר הבנתי כי זהו אינו התהליך הנכון עבורה כעת, לקחתי אחריות לעצירתו.

כללים אלו של אחריות חלים בראש וראשונה עלינו המאמנים וכן על המתאמן ואפרט :
ההחלטה לאמן אחרים משמעה שאנו המאמנים לקחנו הובלה על תהליך תוך אחריות לכשירותנו ומודעים לאחריות המקצועית שלנו. הפגנת יכולת אישית ומחויבות ואחריות כוללת לתהליך כולו.
כלומר גם להכנת האימון על שלביו כמובילו, ביצוע תהליך האימון, והגעה משותפת לסופו של התהליך כשהמתאמן מצוייד במודעות ובידע שעליו לפעול -אחרת ממה שעשה עד כה.
ההחלטה לאמן ולהוביל מי-שהוא אחר בתהליך אישי או עיסקי, מהווה לקיחת מחויבות [שעוד נשוב אליה] מלאה גם על עצמינו וגם למתאמנים שילכו עמנו בדרך שתאיר ותשנה אותם ואת דרכם, חזונם ומטרותיהם.
זוהי נטילת מחוייבות לשינוי שנגרם בחייו האישיים או העיסקיים של המתאמן, שינוי שאותו אנחנו מתוים. מהרגע שהחלטנו לאמן אנשים לקחנו על עצמינו, כמאמנים, עצמאות מקצועית ואחריות להוביל תהליך אישי או עסקי.

האחריות הנדרשת מאיתנו המאמנים – אחריות מקצועית, אחריות להכיר את תהליכי האימון כולם, הכרת 'ארגז הכלים' שעומד לרשותינו, אינטלגנציה רגשית ותשומת לב הנדרשת לתהליך מורכב שכזה.
עלינו להיות בטוחים שכל התהליך המקצועי נהיר לנו משלב שיחת ההכרות ועד לשלב בו נפרד מהמתאמן להמשך דרכו. עלינו להיות אחראים מקצועית שהתהליך כולו יהיה ברור, בעל מסר אחיד, קולח אשר אינו מוטה.
אחריות נוספת ולא פחות חשובה, זוהי ההחלטה להוביל, להושיט יד ולהיות אחראי כ – LEADER לכל דבר ועניין כלפי המתאמן שלנו. אחריות זו נגזרת מהיכולת והכלים המקצועיים שיביא עמו המאמן,כמו גם היכולת האישית לפנות זמן.
המאמן אם כן, לוקח אחריות בעצם לימודי המקצוע, אחריות שהולכת וגוברת ככל 'שיעברו תחת ידו'. מתאמנים רבים, כך המקצועיות תתחזק ואיתה הדרך ושיטת הפעולה.
אחריותינו כמאמנים כבדה מאד והינה אחריות בראש וראשונה, אישית.

המתאמן, גם לוקח אחריות בעצם ההחלטה לצאת למהלך האימון, לדבוק בו ,ל'עבוד' במהלך תהליך זה ולאחריו, להיחשף ולרצות, כמו גם לשתף פעולה מלאה עם המאמן.
אחריות המתאמן חשובה גם בהיבט היכולת והרצון לפנות זמן ותשומות אישיות כדי להפנים את התהליך שעובר ולפעול בהתאם. אחריותו של המתאמן הינה קשה ופרטית מאד כי אנחנו, יודעים שהמתאמן
אמור להיות אחראי ומאד ממוקד לתהליך, להיות חלק ממשי צהתהליך ובתהליך כולו ולסייע לקדמו.
אחריות זו ומחויבות המתאמן, אינן מובנות מאליהן, ואינה פגה בעצם החלטתו לצאת לדרך האימון,שכן החשיפה, הפרטיות שאולי נחשפת גורמת למתאמן להתחייב לעצמו ולהיות 'שייך' לתהליך האימון לחלוטין.
ברצוני להציע שני מושגים נוספים שנראים לי כקשורים ושייכים לאחראיות האימונית –

מחויבות- המחויבות שמביא עמו כל צד לתהליך, מחויבות המאמן למקצועיות, למשאבים שישקיע במתאמן, ולעומתו המתאמן, מחויבותו למשאביו, לפתיחות ולשיתוף שלו שיושקעו בלהתאמן.

מיומנות- המיומנות העיקרית הינה של המאמן, הן בהובלה, הן בניהול תהליך האימון וכמובן במקצועיותו של התהליך. מיומנותו של המתאמן, תהיה פחותה אבל תכלול הקשבה ומעורבות בתהליך.

לסיכום, ניתן לאמר כי אחריות באימון חלה על שני הצדדים:
על המאמן, אחריות מקצועית המשולבת במיומנות ובמחויבות מקצועית ואישית כלפי המתאמן.
על המתאמן, אחריות שדורשת ממנו להביא את עצמו , לשתף פעולה ולהתחייב לתהליך.

מאמר אחר שלי – דומה/משלים,קרא כאן!

שלכם ניר שריג -ייעוץ, ליווי עסקי ואישי
לתגובות וטיפים תרגישו נוח פנה!

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn

פוסטים נוספים

בלוג

עוסק "פטור מורשה"

רקעאם אתם או בני הזוג נותנים שרותים לאנשים פרטיים/ עמותות/ מגזר ציבורי שאינם מזדכים על מע"מ.וגם אינכם נכללים בין מי שחייבים להיות מורשה (עו"ד/רו"ח/מוהל וכאלה..)

קרא עוד »
×