איסוף מודיעין לקראת ראיון עבודה

עוד רגע פרישה?
כמו שהמלצנו במרבית המאמרים יש להגיע ולהצטרף לפעילות האתר לפחות שנה לפני הפרישה ,הגעה לראיון וקבלה למשרה חדשה הינה מבצע לכל דבר ועניין אשר דורש הכנה, ריענון קשרים,הבנה של התהליכים במשק,וכדומה, בכתבות ומאמרים באתר תוכל ללמוד דגשים רבים ,במאמר זה ננסה לסקור יחד מספר כלים בתחום איסוף המל"מ

ראשית דבר לשם הנוחות אשתמש בדוגמאות- חברות שכיום מתחרות אבל אולי בעתיד יהיה בינהן מיזוג..מי יודע?
*המודיעין נחלק לשני שלבים (בוגרי מודיעין,סליחה אם אין זה התו"ל המוכר)
א.איסוף מידע שנראה רלוונטי.
ב.זיקוק המידע וארגון המידע לשימוש(פעולות / טפל/עיקר וכו)

איסוף מידע
א. מידע על התפקיד
1) גוגל :
נסה לכתוב בגוגל את שם התפקיד ושם החברה באופנים שונים רשום את שם החברה (לדוגמא "שטראוס" ואת המילה "מיזוג" הסיבה היא שחברות רבות עוברות מיזוג ויש תפקידים שבעת מיזוג אין צורך בהם,לדוגמא קראת כי שטראוס עומדת לרכוש את חברת "תנובה" ששם מחפשים כעת מנהל משאבי אנוש. סביר להניח כי ברגע שיתרחש המיזוג אחד ממנהלי משאבי אנוש יתייתר (לא יהא בו צורך) יש אבל אחד גדול קח בחשבון כי עדיין יש לבדוק 3 דברים שייתכן ששווה לקחת את הסיכון בגללם:
א) משרת הביכורים אם זו משרה ראשונה לאחר פרישה במשק האזרחי נכון ל"התגלח" בה ולהיות עובדה מוגמרת בשוק.
ב) מידע מוקדם על קשיי תקשורת/תפקוד של מנהל משאבי אנוש של הקבוצה הרוכשת אולי תופתע ותקודם
ג) האם זו קבוצה?- אם החברה שהינה פוטנציאל רוכשת הינה קבוצה ,תמיד יכולים להפתיע אותך ולקדם אותך בכלל בתוך הקבוצה לתפקיד חייך.(בניגוד לארגון "שטוח" שלא מזמן לך אפשרויות קידום רבות ובכל התכנסות/קיצוץ/צימצומים אתה כמו כל אחד אחר יכול לראות עצמך מועמד לעזיבה).
2) בקר באתרים מקצועיים בדוגמא שלנו אתר מנהלי משאבי אנוש כדי להכיר ולבדוק מה הטרנדים, מילות הבאזזז ,כנסים שנחשבים בארץ ובעולם ועוד,הרי לא ייתכן שתגיע לראיון שבוע לפני כנס שנתי של מנהלי משאב אנוש ,תישאל אם אתה הולך לכנס ולא תדע במה מדובר.

ב. מידע על החברה
1) ביקור באתר החברה (בדוגמא שלנו תנובה כחברה שפרסמה משרה ושטראוס  גם כמתחרה וגם כבעלים עתידיים בדוק מי המתחרים של החברה ולמד כמה דברים גם עליהם,זאת כי מעבר לכך שתישאל שאלות שכיחות ויצירתיות ,יש ותידרש לבקיאות בתחומים של ידע כללי.ככלל ,זה מאוד מחמיא למראיין שהתכוננת לפגישה אבל גם אל תנסה לכוון לכך את מרכז הכובד של השיחה,בעיקר תגיב (אם ראית באתר תמונה של ספה בלובי של המעצב "משה" אין צורך להדגיש שאתה מכיר את הריהוט של משה, בטח אם אין לך ידע רב במעצבים )
אם יש לך מידע מוקדם על החברה נסה לשייך אותו למה שקראת,לדוגמא במקרה שלנו תנובה מדברת על תקשורת פתוחה עם לקוחות,במידה ויעלה נושא השירות או תוכל לשלבו ציין כי אתה יודע זאת ובאמת התפעלת מהתקשורת הפתוחה והמקדמת שלהם גם בשעת משבר הסיליקון בחלב  וצטט את דברי משה תאומים (כך באמת יבין המראיין כי אתה יודע לראות ולהראות את חצי הכוס המלאה) כן תוכל לציין את התרשמותך מהעובדה כי החברה די אמיצה לציין זאת באבני הדרך באתר שלה.(כך יבין שכמובן גם אתה יודע להכיר בטעויות ולא לטאטא מתחת לשטיח)
2) בקר באתר הבורסה ולמד מה מצבה הפיננסי של תנובה ,אם יש הודעות חשובות לגבי תוכניות עתידיות ועוד.
3) בקר באתרים כלכליים גלובס, דה מרקר, כלכליסט ,כתוב את שם החברה ממש שווה תלמד המון!! (פורמלי,בלתי פורמלי וגם רכילות..)
4) בקר בפייסבוק וחפש לפי ארגון- אולי מי מהחברים שהכרת בשירות עבד/עובד או בקשרי עבודה עם תנובה.
5) תצפית,לא תמיד זה אפשרי אבל אם יש לך אפשרות להגיע לביקור בחברה באיזו אמתלה (בהנחה שיש לך זמן עד הראיון ) עשה זאת כדי ללמוד קצת על האוירה ולראות את אתה מתחבר לדברים,
אולי תשמע שיחות מסדרון על אוירה חיובית או בכלל תגלה שכל העובדים ממורמרים ותבחר לא להצטרף לשם.בכל מקרה רצוי שתבצע נסיעת מבחן לראות ולהכיר את המיקום המדוייק ולמדוד לוח זמנים להגעה.

ג. לימוד שפת הc
שפת ה c היא שפת המנהלים בארגונים עסקיים (c.i.o, c.fo. וכדומה)בכל הארגונים העסקיים מדברים כיום על מקצוענות ותוצאות. כל מנהל אפילו בדרגי הביניים נתפס ככזה שצריך לחשוב עסקית,תוצאתית במונחי שווי כלכלי של פעילותו ,גם גורמים בארגון שבעבר לא היו מוכווני תוצאה נדרשים כיום מידי יום,חודש ורבעון להציג מה הם שווים לארגון ולכמת זאת,(המונח נקרא r.o.i כלומר Investment of return) לדוגמא
1) אם צוות עובר הדרכה בתחום מכירות מנהל ההדרכה מחוייב לתמחר את עליות ההדרכה ולאחר רבעון לבדוק עם מנהל המכירות האם המכירות עלו ובכמה.דרך נתונים אלה הוא יבדוק האם ההשקעה הייתה משתלמת.
2) מנהל הגיוס צריך להראות כי כל גיוס עלה לו פחות וכדומה.הארגונים כיום מצפים מכל עובד להיות עם אורייטציה שיווקית ולכן היכולת שלך להוכיח שאתה יודע לשווק את עצמך או לסירוגין לדעת לעשות זאת בנושאים אחרים במהלך השיחה זה ייתן לך יתרון משמעותי, תפקיד רב מטלות ( multitusking ) מונח שרווח אט אט ובו למעשה אתה נדרש לתפקידים רבים ומגונים שנכנסים בדלת הקדמית או האחורית (בשירות הצבאי זה כבר נמצא זמן רב תחת המונח נ.ע.ת –נוסף על תפקיד) כך שזה לא אמור להפתיע אף אחד.

תיאור תפקיד:
גם "העגה" של השימוש במונחים השתנתה,לדוגמא: "מנהל תפעול" באזרחות אינו הבכיר במערך התפעול והלוגיסטיקה כמו בכוחות הביטחון אלא מהנדס בוגר הנדסת תעשיה וניהול בעל כישורי ניהול,תשקיעו זמן בריענון קשרים טרם הפרישה ולימדו את השוק מחברים שונים בתחומים שונים.

זיקוק המידע וארגון המידע לשימוש (טפל/עיקר וכו)
1.נסה לתמצת מה למדת על התפקיד בארגון ומה על עולם התוכן של התפקיד במונחים של שוק עסקי ,בדוגמא שלנו על תפקיד משאבי אנוש ומבנה המחלקה בתנובה ומה למדת על עולם משאבי אנוש ,הדרישה למקצוענות בשוק העסקי ככלל ושפת ה c (בעיני משאבי אנוש)
2.נסה לבדוק מי עומד לראיין אותך,
א. אם יש לך מידע מוקדם זה מצויין (תתכונן גם להפתעות כי מי יודע מה יהיה סדרי העדיפויות לו באותה שעה בדיוק),אם גילית מי הוא נסה לבדוק מידע חופשי בגוגל אודותיו (אל תתעצל,כל כתבה בעברו יתכן שדווקא דוגמא שהכנת מראש לראיון הוא היה מעורב בה ואינך יודע מה המשקעים שיש לו מהאירוע.
ב.רכז את כל האנשים שמצאת בכל הערוצים שצוינו לעיל שיש מצב שיוכלו לסייע מבפנים או מבחוץ וצור עימם קשר, אל תתבייש ,לרוב יענו לך בסבר פנים ובחבירות אבל זכור כי מתוך מקום של הפתעה ייתכן שתקבל גם תשובות כמו "במה זכיתי לכבוד זה" ?נזכרת שיש חברים? אל תהסס,ענה מייד ובחן רב ומקד את השיחה בשאלות על : אוירה במקום,יחסי כוחות בארגון,תנאים ושכר בארגון,מגמות ובסוף בדוק כיצד יוכל לסייע לך אופרטיבית.
3.בצע "סיור" אפשרי במוחו של מראיין , תרגל שאלות שכיחות מבנק השאלות באתר שלנו
א. הכן עצמך לשאלון טלפוני (ייתכן שיפתיעו אותך לנייד בשאלון מקדים ע"י רכזת גיוס צעירה מאוד שיש מצב שיישענו על חוות דעתה הראשונית)
ב. בחר ממליצים,לא כל ממליץ ,חשוב בבהירות מי היו המנהלים האתיים והלוילים כלפייך במהלך השירות ,מי מהם יודע להתנסח ולאיזה ארגון אתה הולך,מה החזון ,המטרות והיעדים שלו, דבר עם הממליץ בטרם עת והאזן בקשב רב לתגובתו המיידת כדי לדעת אם תרצה להציגו כממליץ.
בהצלחה!

מידע זה מוגש כשירות מטעם מערכת האתר ואין לראות בו תחליף לייעוץ מקצועי ,נשמח לקבל תגובות:
עוד על מודיעין וראיון ניתן ללמוד מקריאה במדור קריירה ותעסוקה וכן בסדנת "סיור בראשו של מראיין"
להכנה לראיון פנה כאן 
זכאים יכולים לממן בוואוצ'ר מנהל הפרישה.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn

פוסטים נוספים

×