איך לאכול אכילה מודעת – ולא את עצמינו לדעת

תינוק שאך זה נולד אוכל כשהוא רעב ומפסיק לאכול כשאינו רעב. הוא מתרכז באכילה בלבד, מרגיש את טעם האוכל, ער לריחו ולמראהו (בשלב מעט מאוחר יותר), הוא מודע לכל תחושה שהאוכל מחולל בו.

עם השנים (אצל חלקינו זה לא לוקח אפילו שנים), גישה טבעית ובריאה זו לאוכל ולאכילה משתנה מאוד.קצב החיים שלנו, "הוראות הפעלה" שאנחנו מקבלים ( ועוד לפני כן, "הקולות" השונים בחיינו המשפיעים על האכילה שלנו) מביאים אותנו לאכילה חפוזה, פעמים רבות בהיסח הדעת תוך ביצוע פעולות במקביל.מה קורה לנו באכילה כזו, מה השפעתה על הרעב והשובע שלנו, מה השפעתה על ההנאה שלנו מהאוכל ומה הקשר בין ההנאה, תחושת הסיפוק לבין הכבוד שלנו לגופנו והיכולת שלנו להחליט מה לאכול ומתי?איך אפשר לחזור לאכול אכילה שנותנת כבוד לגוף ולצרכיו ולהחליט מה לאכול, מתי וכמה תוך שמירה על בריאות טובה?

דגשים והמלצות לתרגול תזונה מודעת

•מכינים מראש כל מה שמתכוונים לאכול, מסדרים בצלחת ויושבים לשולחן האוכל.
•האכילה תתבצע ללא כל עיסוק אחר כמו טלויזייה, טלפון,עיתון ועוד…
•מקדישים שנייה לשאול את עצמי כיצד אני מרגיש/ה כרגע- רעבה,עד כמה רעבה, מה באמת מתחשק לי לאכול- האם מה שבצלחת או משהו אחר.
•מקדישים שנייה להתרשם ממראה האוכל בצלחת.
•לפני כל ביס לוקחים 2 שניות להתבוננות בו (איך נראה הביס ואילו תחושות הוא מעורר בי), ולהרחה (האם הריח נעים לי, אילו תחושות הוא מעורר).
•מכניסים את הביס לפה ולפני שמתחילים ללעוס מרגישים אותו שנייה בפה, שמים לב למרקם, לטמפרטורה, לטעם.
•לועסים במתינות, תוך קשב רב לטעם, לתחושות שהאוכל מעורר בנו, לשינוי בתחושות הרעב או השובע שהרגשנו עוד לפני שהתחלנו לאכול (כן, כבר מהביס הראשון).
•חשוב מאוד- כל ביס הוא בפני עצמו: בזמן הלעיסה לא מכינים את הביס הבא, הסכו"ם מונח בצלחת ואם המאכל הוא כזה שנאכל ביד כמו כריך, מניחים אותו בצלחת בין ביס לביס.
•לפני כל ביס- נשים לב שהפה ריק לחלוטין משאריות מזון, ונשים לב שוב לכל התחושות שלנו כמו בתחילת הארוחה- רעב/שובע ותחושות אחרות שהמזון והאכילה מעוררים בנו.
•לאורך כל האכילה נשים דגש על ההנאה מהמזון.
•נשתדל לסיים את הארוחה בתחושת מלאות נעימה להבדיל מתחושות של לחץ והתפוצצות.
•ככל שמתקדמים בתרגול אפשר לשים יותר לב לתופעות חיוביות כמו תחושת סיפוק רבה יותר בתום ארוחה, הנאה רבה יותר ממנה,
או תופעות אחרות כמו קושי לסיים את הארוחה כשעדיין נותר מזון בצלחת למרות תחושת שובע, קושי לאכול לבד/עם אחרים ועוד. ניתן לנסות לברר לעצמינו תופעות אלו ולהמשיך להתקדם,

ואם לא- תמיד אפשר להתייעץ איתי כאן!
למעונינים בהליך ליווי או טיפול ניתן לממן באמצעות סל הפרישה מצה"ל
איילת הראל, N.D, נטורופתית והרבליסטית קלינית

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn

פוסטים נוספים

בלוג

10% / Call My Agent דעה אישית

10% / Call My Agentדעה אישית- להימנע מספוילרים (חובבי הז'אנר שצפו בלבד) "אמילי בפריז" הגזימה?. אז זהו שלא!כאשר יצאה הסדרה "אמילי בפריז" הצרפתים רתחו על

קרא עוד »
בלוג

הוגנות בעסקים- case study

טוסון אריזונה – שיעור בהוגנות עסקית —במהלך השרות זכיתי להיות קצין ניהול של פריסת חיל אויר לטוסון אריזונה ארה"ב.עם הגיע אחת המשלחות התברר כי חסרים

קרא עוד »
בלוג

10% / Call My Agent-בריף סדרה

"אמילי בפריז" הגזימה?. אז זהו שלא!כאשר יצאה הסדרה "אמילי בפריז" הצרפתים רתחו על העולם שמציג אותם באור לא נכון לכאורה.אבל מי שצפה ב10% או בשמה

קרא עוד »
×