מה בין מיתוג לסביח??

אתחיל בכך שאיני משווק או מקדם את העסק עליו דובר בתרגיל,
גם לא מזמין אתכם לבקר שם אלא לראות מה תוכלו לקחת מהדוגמא לעסק שלכם או לתפקידכם בארגון

מעת לעת אני קונה "סביח עובד" בגבעתיים (אפילו יש סביח אחר המועדף עליי).

אולם באחת הפעמים האחרונות בעודי עומד בתור פגשתי בחור שהגיע ל24 שעות לישראל עם 3 מטלות ש "בלי לעשותן הוא לא חוזר למטוס" :
א. לחתום על חוזה עסקי שעבד עליו כמה חודשים.
ב. לפגוש את אמא שלו.
ג. לאכול מנת סביח אצל עובד.

"אתה רציני" אני שואל?
כן רציני ביותר ענה. 

התגעגעתי לטעם ולחוויה הוא ענה לי ומוסיף: "אני לא אוהב חריף אבל הכייף הכי גדול שלי לענות לשאלה של עובד על התוצאה בדרבי ב2:0 לפועל" ( 2 כפיות אריסה
המייצגות את הפועל ת"א ו 0 כפיות עמבה המייצגות את מכבי ת"א )
ועכשיו אתם כבר יודעים מה התשובה ועל איזה עסק מדובר.
אם בכל זאת תרצו לקרוא עוד קצת על התרגיל, תוצאותיו ומה תוכלו לקחת מזה הלאה לעסק שלכם או למקום העבודה מוזמנים לקרוא כאן.

רקע
בשנות השבעים היה ברמת יצחק ר"ג דוכן קטן של אדם בשם סביח (פירוש השם בעירקית שחר/ בוקר)
כיזם בשנות ה60-70 לקח את רעיון ארוחת הבוקר המסורתית של העדה העירקית בשבת (ביצה קשה, חומוס, פטרוזיליה, חצילים מטוגנים)
ודחס אותה לפיתה כמתחרה לפאלפל שהיה פחות מקובל בקרב יוצאי העדה בשכונה.

בשנות ה80 קם בחור צעיר שהחליט לפתוח בגבעתיים סביח, אבל מאחר וקראו לו עובד ולא סביח ומאחר ואין רישום פטנט על שם סביח –
הסבי"ח קיבל גרשיים והפך לראשי תיבות (סלט, ביצה יותר חציל) זו האגדה האורבנית אבל פחות חשובה לדיון עצמו.

אז מה הקשר למיתוג בידול ומיצוב ולבין דוכן סביח עובד ?
ההגדרות לצורך הדיון :
מיתוג: יצירת מודעות נתפשת של אדם לעולם תוכן כלשהוא באמצעות גירוי חושי, לרוב באמצעות סמל מייצג. (ניסוח של ידידי אריק אלבו שאני הכי מתחבר אליו)
בידול: ממה אני שונה ממתחריי ? מה הערך המוסף שלי?
מיצוב: תכונה אובייקטיבית של המוצר/שרות (ניתנת למדידה) ובעיקר מה הערך הסובייקטיבי (ההקשר שנותן לה המשתמש כלפי עצמו – בבחינת "מה יוצא לי מזה").
עובד פועל כמכונה שיווקית המבססת באופן שיטתי ומתוחכם את המותג:

א. פיתח שפה "סביחית"
* לבצל = להוסיף בצל.
* לבצבץ = להוסיף ביצה קשה.
* לחמצץ = להוסיף מלפפונים חמוצים.
* לחצל / כתר אליפות = להוסיף חצילים. ישנן כמה דרגות חיצול: קל, בינוני, כבד, מסיבי-*
אגרסיבי, מיליטנטי.
* לטחן = להוסיף טחינה.
* לחמס = למרוח חומוס.
* לסלט = להוסיף סלט.
* לפטרל = להוסיף פטרוזיליה.
* כמה כמה בדרבי? = (זוכרים את הבחור הצעיר שהגיע ל 24 שעות?)
השאלה בפועל מכוונות ל "תגיד לי בבקשה כמה כפיות אריסה אדומה תרצה (הפועל) וכמה כפיות עמבה צהובה (מכבי)"
הבחור ההוא מבחינתו בכל פעם שיצא מעובד ואפילו שהסביח קצת חריף לו הוא שוכח שזה חריף כי מבחינתו הוא ניצח בדרבי (אפילו שהקבוצה שלו לא קיבלה 3 נקודות).
זה "הערך הסובייקטיבי" שמנת הסביח נותנת לו.

ב. עובד מעניק תארים לדוגמא:
* "גינס" – עובד מציג על הקיר תמונות שיאנים בתחומי הסביח כמעין "קיר גינס" למחסלי מנות סביח.
* "וותיק" –עוד לפני שהומצאה תעודת אזרח ותיק הוא הבין את יתרונות הפז"מ ומעניק ל"לקוח החוזר" תחושת שייכות קבוצת איכות.
מילים אחרות: סליחה לקוח יקר שאני לא זוכר איך קוראים לך אבל אתה "ותיק" פז"מניק…מגיע לך עוד פרוסת חציל חינם או אתה ותיק אז זה בסדר שאתה חונה באדום לבן אני אדבר עם הפקח אל תדאג..)

ג. מנטרות ו"חפירות" לדוגמא:
* רגע לפני מסירת הוא שואל שאלה למשל "מי שחקן הכדורגל הטוב בעולם בכל הזמנים? הרוב עונים מסי / רונלדו והוא בשלו :" מרדונה".
* אם הגעת ובטעות יש רק 4-5 אנשים בתור: "יש לך מזל שהגעת אחרי הפקק- דקה לפניך היה פה תור ועוד רגע שוב יהא עומס" (ביסוס תחושת הביקוש שחלילה לא נחשוב שהתמעטו הלקוחות).

ד. מאפיינים ייחודיים:
* במהלך ההמתנה בתור תיאלץ לשמוע מספר פעמים את המשפט "המנה הטובה ביותר ביקום" (כל אלה לפניך וגם את/ה שיגיע תורך)

* תמיד היצע! כמו גם בפוסט שלי בסרט "המייסד". בעסקים חדשים יש חשש לבנות היצע שמא לא נצליח למכור ואז למעשה אנו מציבים את עצמינו במצב של "תגובה" במקום בסטטוס "יוזמה".
נכון לחשוב שפע– רק ככה זה מחלחל הלאה.

* פיתוח "שפה ארגונית" לקהל לקוחותיו.

* רבע סביח – כן הוא מוכר גם רבע מנה!

* קשרי לקוחות – במרבית היום הוא ורק הוא מגיש את המנה (למרות שיש לו עובדים)
* הוכחה חברתית – הכל נעשה מול עינייך, אם נשארו חצילים מלאי שמן בתחתית הוא יאמר בהפגנתיות "תזרקו את ההנחתה הזו ותביאו לוותיק הנחתה חדשה וטרייה". (הנחתה = מגש חצילים מטוגנים)

ובאשר לתוצאות התרגיל:
בפרופיל הפרטי שלי בפייסבוק וגם בקבוצת העצמאים "ביטחון בעסקים" מרביתכם זיהיתם מייד שמדובר ב "סביח עובד" בגבעתיים ואלה שלא זיהו לרוב לא מגוש דן.

מה שמעיד כי הוא הצליח להשתמש בחכמה בכל מרכיבי השיווק וכך בנה במהלך השנים אימפריה מדוכן קטן (שהתרחב לחנויות הצמודות בהדרגה עם השנים).
עובד מייצג את "המהפכן הצעיר" שהעז ופתח דוכן סביח כקילומטר מהדוכן המקורי ששלט בשוק, מבלי ל"מצמץ" ,מבלי לְהִצְטָדֵּק עם האג'נדה שלו.
כאשר הוא
יוצר בידול משמעותי (שפה אינטראקטיבית עם הלקוחות לפני תוך כדי הכנת המנה),
ממתג את עצמו כ"מנה הטובה ביותר ביקום" (זה לא רק סביח זו "מנה" הנותנת ערך תזונתי וגם משביעה) ו
מצליח למצב את עצמו במענה לשאלת הלקוח הנצחית "מה יוצא לי מזה" (אני שבע וגם ניצחתי את מכבי בדרבי)

אז זה היה הפוסט שהיה.
כעת נסו לנתח ולהבין האם ומה תוכלו לקחת מזה לעסק שלכם.
וכפי שאתם כבר יודעים כל מי שזקוק לעזרה, הכוונה ו-או קשרים כדי שהעסק שלו יבנה נכון או יקבל תפנית מוזמן באחד מימי חמישי לפגישה איתי, חינם, ללא עלות, באהבה ,כמה שצריך ועד מתי שצריך.
(בקשה יחידה: רק להודיע אם לא מגיעים כדי לאפשר לאחרים להגיע)

בברכת "פרגן, תרוויח".
שלכם אבי פרנקל.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn

פוסטים נוספים

בלוג

מה בין מיתוג לסביח??

אתחיל בכך שאיני משווק או מקדם את העסק עליו דובר בתרגיל,גם לא מזמין אתכם לבקר שם אלא לראות מה תוכלו לקחת מהדוגמא לעסק שלכם או

קרא עוד »
בלוג

משהו! מתוק!

‪Landeau chocolate‬בתכנית הקולינרית "אנחנו על המפית" (כאן), מראיין השף ברק יחזקאלי את השפים מעבר לים תוך כדי בישול וטעימות.הפעם בסיור בליסבון מראיין את הגברת שהקימה

קרא עוד »
×