מה בין "מדריך" ל – "מדריך" בעולם פיתוח ההדרכה?

אז מה בין "מדריך" ל – "מדריך" בעולם פיתוח ההדרכה?

בעולם פיתוח ההדרכה יש תפקידנים שונים. כשאנו מדברים עברית, המושג "מדריך" מכסה הרבה מאוד סוגים של תפקידני הדרכה, וכך גם "מנחה".
אבל אם נרצה לייצר שיח אפקטיבי עם עמיתים בחו"ל, יש להכיר את ההבדלים המשמעותיים בין התפקידנים. במאמר זה אנסה לסקור את המונחים המקובלים ולתאר את תכולת התפקיד של כל תפקידן.

מושגי יסוד – בעלי תפקיד בעולם ההדרכה:
מפתח-הדרכה
אנשי מקצוע מתחום ההדרכה שתפקידם לבנות את אירוע הלמידה מקצה לקצה, תוך הבנה מלאה של הצרכים שמהם נובעת ההדרכה, הבנת מסגרת הזמן המתאימה וההגיונית מבחינת הארגון, הבנת אילוצי תקציב וטכנולוגיה. בנוסף, הבנת המסרים העיקריים שיש להעביר בהדרכה, צירי הלמידה שיש לבנות סביבם את התכנים והתרגילים, תכנון הזרימה של ההדרכה ומבנה השיעורים עד לרמת מבנה מערכי השיעור, פיתוח תהליכי מדידת הלמידה, קביעת מטרות ויעדים מדידים, פיתוח מערך של הערכת אפקטיביות הלמידה ומעורבות מלאה בהפקת הלקחים שמתבצעת לאחר ההדרכה. תפקידן זה אינו בהכרח מומחה התוכן בנושא של ההדרכה ולא בהכרח ישמש כמדריך בפועל במהלך אירוע הלמידה. אבל הוא כן יעבוד במהלך כל פיתוח אירוע הלמידה בצמוד למנהלים, מומחי התוכן והמדריכים.

מדריך (Instructor)
התפקידן הזה הוא המומחה של החומר הנלמד בהדרכה, מהסוג של "מה שאתם לומדים אני כבר הספקתי לשכוח". ולכן, האינטראקציה שלו עם הלומדים תהיה בעיקר חד-כיוונית, כלומר החלק של מסירת התוכן הוא העיקר בסוג זה של הדרכה. אירוע למידה שמובל ע"י המדריך הזה יהיה בד"כ קצר וממוקד לנושא מסוים. כמו למשל – אופן כיבוי שריפה במשרד על ידי מטפה משרדי. באירועי למידה מורכבים יותר, ניתן למצוא את המדריך הזה בסגל ההדרכה, אבל לא יהיה נכון לבסס את כל הקורס על אדם כזה.

מדריך (Trainer)
התפקידן הזה צריך להכיר את הקורס מקצה לקצה, להבין את הזרימה של הלמידה ואת כל פרטי הפיתוח. אין מדובר בהכרח במומחה תוכן אולם הדמות הזאת צריכה להיות מסוגלת להעביר חלק ניכר מהתכנים של אירוע הלמידה, לאחר לימוד דקדקני והרחבת מידע רלוונטי למקרה של שאלות מתקדמות. לאדם הזה יש תפקיד משמעותי נוסף בתהליך הלמידה והוא לאפשר ללומדים לייצר למידה ולהביא את עצמם לידי ביטוי תוך כדי התהליך. זהו מתווה תקשורת דו-צדדי כמעט מאוזן. האיש הזה צריך להבין כיצד ניתן לחלץ מהלומדים תובנות וסיפורים אישיים, וכן לייצר הזדמנויות לרפלקציה איכותית על התכנים ועל התחושות בעקבות הלמידה.

מנחה (Facilitator)
התפקידן הזה לא צריך להכיר את החומר הנלמד. הכישורים הנדרשים ממנו הם לייצר זרימה של אירוע הלמידה ולאפשר ללומדים להביא את עצמם לידי ביטוי. באמצעות משפטי מפתח, שאלות חכמות וכריזמה, מצופה מהמנחה לגרום לאווירת למידה ולהביא למרכז הבמה את התובנות, הידע והסיפורים האישיים של הלומדים כדי שתיווצר למידה. התקשורת היא לרוב חד-צדדית, בדגש על תכנים שמגיעים מהלומדים ולא מהמנחה.
אז בפעם הבאה שאתם מפתחים אירוע למידה, יש לקחת בחשבון את זהותו של המוביל בפועל של הלמידה. הגדירו לעצמכם מהם מאפייני הלמידה באירוע, ועל בסיס זה תקבעו איזה סוג של מדריך תרצו שיהיה מעורב במימוש ההדרכה וייצור הלמידה. באירוע למידה מורכב, מומלץ מאוד לבנות צוות הדרכה מגוון, סגל איכותי שיכסה את כל סוגי התפקידנים.

הפוסט באדיבות אמיר אלנקווה מחברת Webintelligency חברה למחקר שוק ומודיעין תחרותי. אנו מספקים גם הכשרות ומסייעים לארגונים לפתח יכולות מודיעין עצמאיות בארגון.
אנו מתעניינים בכל סוגי הארגונים ויודעים כיצד לספק דו"חות מודיעין איכותיים ואמינים, בזמן סביר.
למידע נוסף ובירורים נא לפנות לכתובת: webintelligency@gmail.com

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn

פוסטים נוספים

בלוג

CV (קורות חיים) ב360 מעלות

כידוע מידי חמישי מזה כמעט 12 שנים אני מקיים יום קבלה בקהילה ללא עלות, באהבה וכמה פעמים שכל אחד/אחת צריכיםהפורש/ת הצעיר/ותיק יכולים לבחור האם ירצו

קרא עוד »
×